Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tege
Hej

har använt bilen hela helgen och den har gått ganska mycket! När jag idag kom hem och parkerade den och sedan skulle starta den 10 igen efteråt så var den heldöd! Startmotorn går inte runt och tändningen är lika så heldöd. Någon som har nått tips på vad som kan vara fel?

Bilen är en S70-00 med en 2,4l bensin (B5244S2).

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
av Tege
taxi skrev:Har du testat hjälpstart med en annan bil/batteri?
Hej. Nä, det har jag inte gjort... har satt på batteriladdaren nu och skall gå ut och testa om ett litet tag. Tror dock inte att det är batteriet... för startmotorn går inte runt alls, när jag vrider om nyckeln så hör jag endast ett litet "klick" från motorrummet och sen är det heldött! Fattar inte vad som kan vara fel, bilen gick ju som sagt helt som vanligt och så plötsligt bara startar den inte???
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tege skrev:Tror dock inte att det är batteriet... för startmotorn går inte runt alls, när jag vrider om nyckeln så hör jag endast ett litet "klick" från motorrummet och sen är det heldött!
Varfär tror du inte det är batteriet? Det du beskrev är ju exakt hur är stendött batteri beter sig.

Men iaf, prova ett annat batteri.
Annars får du väl börja mäta tills du hittar felet. Jag skulle börja med tändingslåset.
av Baldy
Kolla kablarna på solenoiden vid startmotorn. (kablarna med flatstift) Kan vara dålig kontakt där ibland, då händer det inte mycket när man vrider på nyckeln.
Senast redigerad av 1 Baldy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tege
Det kan inte vara batteriet! Provade nämligen att starta bilen igen nu i mosses och då startade den??? på första försöket, precis som om inget hänt. Kan det vara någon kabel som är glapp, som hade kontakt nu när bilen var riktigt kall må tro?
Baldy, du nämnde solenoiden, får ta och koll den.
Användarvisningsbild
av taxi
Om det är startmotorn; då borde han väl ha tändning i alla fall? Jag fattade det som att alla lampor i instrumentet var svarta, var det rätt uppfattat?
Användarvisningsbild
av Tege
taxi skrev:Om det är startmotorn; då borde han väl ha tändning i alla fall? Jag fattade det som att alla lampor i instrumentet var svarta, var det rätt uppfattat?
Nä, alla lampor fungerar finfint. Allt funkar som det ska, förutom att bilen inte startat! Jag vet inte hur tändnigen och startmotorn är sammankopplade? Är det så att om startmotorn inte går, så snurrar inte svänghjulet och det kommer således ingen tändning?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]