Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Farsan har en gammal 850 som stått ett par år hemma och nu är kusinen på jakt efter "ny" bil, så varför inte? Men vid provstart så bolmade det duktigt med vit rök och enligt farsgubben är det topplockspackningen som gjort sitt (eller kan det vara något annat?).

Jag fick på min lott att kolla priser för byte, men eftersom vi kränger både olja och filter på jobbet tar jag det därifrån och fixar materialet från en av våra leverantörer innan jag rullar bort den till nån av våra verkstadskunder - billigast så. ;)

Men vad behövs egentligen och hur stor skillnad är det på motorkoderna?

Olja 5,3 liter delsyntet - check.
Filter Mann W917 - check.

Men sen då?

Enligt Vägverksinfon är motorkoden B 5252 FS men när jag kikar på regnumret på Autokatalogen har de bara till B 5252 och gråar ut de flesta alternativen? Såvitt jag googlat fram (heja Wikipedia) så är det bara Autokatalogen som är petig?

Så till vad som behövs.
Sotningssats sa de och den är ju inga problem.
Gissar jag rätt när jag tror att vad Autokatalogen kallar "Cylinderpackning" är topplockspackningen?

Kan de påstå att det behövs nåt mer, typ ventilkåpspackning, topplocksbultar osv?

Tpf!
Nya toppbultar
Ny insugspackning om den är gammal kanske? Smidigt o byta när man ändå rivit bort toppen. Passa gärna på att serva den med?

Kamrem
löphjul samt spännare för kamrem.
Vattenpump
Multirem
ev löphjul för denna om den känns låter bajs?
spännare multi-rem.

Nya tändstift. Samt en översyn av rotor och lock. Nytt bränsle och luftfilter så lär du ha en bra maskin sen :)
Sunschreem skrev:Nya toppbultar
Ny insugspackning om den är gammal kanske? Smidigt o byta när man ändå rivit bort toppen. Passa gärna på att serva den med? Du behöver även VOLVOS flytande packning till ventilkåpan.

Kamrem
löphjul samt spännare för kamrem.
Vattenpump
Multirem
ev löphjul för denna om den känns låter bajs?
spännare multi-rem.

Nya tändstift. Samt en översyn av rotor och lock. Nytt bränsle och luftfilter så lär du ha en bra maskin sen :)
Googlade en stund till och har nu insett att i sotningssatsen ingår hela klabbet av packningar. Check!

I övrigt kommer tändning, filter osv ses över när vi väl fått ordning på den vita röken.

Men vad sägs om motorkoderna? B 5252 jämfört med B 5252 FS - är det bara Autokatalogen som är petiga..?
av *pettson*
Sen kan jag göra tillägget att du behöver lim. Och återigen för alla som läser. VOLVOS lim för att slippa problem i framtiden.
Många av ytorna är limmade istället för tätade med packning. Limmet är ett härdande lim.
Alltså inget silicon eller nåt som förblir mjukt.
Jag känner inte till något lim på marknaden som motsvarar det.
Packboxar som medföljer är bra, men oftast är det skräpvariant av packboxarna. Eller ja, dom är inte till för att monteras på det här sättet från början.
Är dom inte överdragna med gummi i ytterkant för att fästa bra så bör dom bytas ut mot volvos motsvarande för att inte få läckage inom en överskådlig framtid. Dom glatta plastpackboxarna har en tendens att flytta sej för ingenting nämligen, även om man gör allt rätt. Volvos dito har gummi som kontaktyta mot aluminiumen och sitter riktigt bra.
Bra koll på konstruktionen är viktigt. Annars brukar det sluta med avbrutet hörn på övre kamkåpan. Återmonteringen blir också knepig om man inte har lite pejl på det.
Momentdragning av topp på rätt sätt är ett måste. Likaså på övre kamkåpan, det är överdelen av kamaxellagren.
Kanske skulle tydliggöra lite till att jag inte skruvar själv, har tyvärr ingen garageplats eller liknande, utan det får verkstaden göra. Jag köper in delarna lika billigt som de själva gör förutom oljan som jag har billigare - då fixar jag material och de skruvar. ;)

Så att de har rätt sorts lim, det förutsätter jag.

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]