Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klickarn
Tjena! Jag har letat och letat igenom trådarna här på forumet utan att hitta samma problem som jag har, därför lägger jag upp en ny.

Jag har en volvo 855 t5 2,0 (Italienimport) och har problem med olja som trycks upp i ett hål i ventilkåpan.

Bild

Såhär ser det alltså ut efter ca 5-6 mils körning, gissar att det är ungefär en halv deciliter.

Bild

Och det är alltså dethär hålet som oljan trycks upp från

Jag har fått tips om från en volvo meck att kolla vevhusventen, på följande sätt..
Att blåsa med tryckluft in i någon slang (kommer inte ihåg namnet) för att sedan se om oljelocket "vobblar". Det gjorde de och då skulle det enl han vara lugnt med vevhusventen.

Tacksam för tips och tankar på vad problemet kan vara
av *pettson*
Eftersom oljan stiger ur hålet, som ska vara avtätat med lim. Så är limningen otät helt enkelt.
Det finns bara EN åtgärd som håller i längden. Det är att ta bort kamkåpan, som för övrigt inte är en ventilkåpa.
Kamaxlarna är direktlagrade i kåpan så därför går det inte bara att lyfta på den.
Det här innebär en hel del jobb, samt att man är precis i sitt arbete.
Kamkåpan ska efter rengöring och omlimning momentdras då locket ihop med toppen bildar lagerhalvor.
Men när det är klart så är det tätt länge.
Jag rekommenderar varmt volvos härdande lim för att det ska vara fortsatt tätt länge.
Jag har tyvärr inte hittat någon som säljer samma typ av lim billigare. (runt 300kr för en tub)
Limmet är väldigt drygt och ska läggas väldigt tunt. Överflödigt lim på inre delen av kåpan har bara två flyktvägar. En ut i oljan och en in i oljekanalerna.
Så återigen. Stryk TUNT.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]