Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikS
Nu har det gått hål på den mittre ljuddämparen, så jag beställde en ny på nätet med rör fram till katalysatorn och till ändröret. Nu visade det sig att jag har ett avgassystem med en liten extra dämpare precis innan ändröret, vilket denna inte dämpare med rör var avsedd för. Nu undrar jag om det går att trolla dit denna ljuddämpare ändå eller om det bara är att bita i det sura och skicka tillbaka den?

//Fredrik
av FredrikS
Nexus skrev:eller så struntar du i montera den sista dämparen. Valet är ditt :D
Det är ju ett alternativ. Hur du någon aning om varför det är monterat en liten ljuddämpare i slutet? Kan det bli problem i besiktningen ifall man tar bort den?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag är inte helt 100, men jag verkar inte ha någon slutdämpare på min, och den låter nästan lite oroväckande lite.
Aja iaf, inga problem i bes. Dom bryr sig inte så länge du har en katt, tätt avgas, resonabel ljudnivå och bra avgasvärden.
Du kan åka med raka rör om du vill, så länge ovanstående krav är uppfyllda, OM dom inte har ändrat det sen jag böt avgas på min 945a (~3år sedan).

P.S. När vi ändå pratar ljuddämpare/avgasrör, vad är det för tum på original V70 -97 turbo? Det ser relativt grovt ut :shock:
Användarvisningsbild
av Sunschreem
JE Jr skrev:Nja det kom flera nya smågrejer på årsmodell 2000, jämfört med de äldre, bl.a. avgassystemet. Vet inte varför man bytte avgas på en utgående modell?
Kom ju även helfordonsgodkännande :) Men somsagt, beror på vad för gubbe du får på besiktning. Är du orolig finns det bollar som folk brukar stoppa i jänkarnas avgas när dom åker rakt rör för att få dom lite tystare :)
av FredrikS
Lucif3r skrev:Jag är inte helt 100, men jag verkar inte ha någon slutdämpare på min, och den låter nästan lite oroväckande lite.
Aja iaf, inga problem i bes. Dom bryr sig inte så länge du har en katt, tätt avgas, resonabel ljudnivå och bra avgasvärden.
Du kan åka med raka rör om du vill, så länge ovanstående krav är uppfyllda, OM dom inte har ändrat det sen jag böt avgas på min 945a (~3år sedan).

P.S. När vi ändå pratar ljuddämpare/avgasrör, vad är det för tum på original V70 -97 turbo? Det ser relativt grovt ut :shock:
Syftade lite på mitt och jag tror det är 2" system, men rätt mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
av Nexus
Min 99 har orginal bara en dämpare det var bara sista årsmodellen som fick en extra dämpare. Skulle inte tro besiktningen har en susning om detta. Antar man gjorde så för få bilen lite tystare även om jag inte de tycker de låter mycket med bara den stora klumpen under bilen :D
Det är 2.25" eller va det nu var. Inte 2,5 men nästan :P
av FredrikS
Bilen gick igenom besiktningen utan problem. Han går lite högre än tidigare men inget jag stör mig av. Dock så sparade jag den sista nämnaren ifall de skulle gnälla på besiktningen i framtiden.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]