Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wimso
Hallå alla volvosnillen, är ny här på forumet och har läst mycket inlägg och var tvungen att ställa en fråga. Min bil viner eller visslar vid gaspådrag mellan 1000 och 3000 varv över 3000 kan man säga att det försvinner, det hörs väldigt tydligt om man påverkar gasen väldigt lätt i låga hastigheter. Turbon laddar fint och bilen går bra, saken är den att jag var in på volvo och bad dem prova, killen sa att det var någon vinge på turbinen som var sne och att det gav detta visslande, inget att göra sa han den laddar ju fint sa han, låter detta vettigt eller är turbon på väg att rasa? Ingen blårök eller annat konstigt annars.
Bilen är prescis inköpt som man är ju lite nojig.
Bilen är en V70 2,5t AWD med 13500 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av ketto
ja en vinge ska ju inte va sne iaf! Blir ju obalans,vete 17 hur fort dom snurrar men turborenoverare balanserar dom ju upp till 150.000 RPM
Tog han bort turbon och kollade?? Tycker mig själv att de är svårt att se själva turbinen på plats!
av Wimso
Nej han lyssnade bara, läste om nån annan här på forumet som också hade en turbo som gav ifrån sig ett vinande ljud trots att den var ny, men det rasllar ju inte eller låter illa på något sätt. Kör väl tilss det rasar :wink: !!
av Wimso
Lite kass stavning!
Användarvisningsbild
av calle_g
Har haft min turbo i drygt 5år och 12.000mil (av 22.000mil totalt) och den har visslat hela tiden, speciellt direkt efter kallstart och då har jag absolut inte pressat motorn. Är man noga med oljekvalite och byten så följer turbon med bilen till skroten.
av Wimso
Samma här att det låter mer vid kallstart, så det är väl bara att leva med det då.
Användarvisningsbild
av ketto
så låter min me! Oljan är ju inte varm och turbon kall! Därför den viner lite grann! Tror inte turbon är bytt på min bil (rullat 27200 mil i dagsläget)
har inte sett några kvitton på de iaf!

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]