Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Funderar på bilbyte.Sedan 1985 har jag haft bara volvo.Kör 745.Bra bilar!Nästa bli V70, men vilken? V70 är av olika generationer och av så många varianter så jag vet inte vad. Hört att 09 har ny kaross, men är det då stor skillnad mellan 08-09? Vilket pris kan det bli om bilen har gått 6000-8000 mil och i gott skick? Vilka punkter ska jag tänka på (Servicebok, reparationskvitton, etc)? Var kan jag kolla bilen (hos MRF, Försäkringsbolaget, etc.)? Hur och var får man tag i bilens historik?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du kan beställa bes. papper från bilprovningen, och carfax.se tillhandahåller en hel del dokumentation såsom om bilen varit krockad osv. Du kan nog även få ut viss information från trafikstyrelsen.

Personligen tycker jag dom nya v70 ser hemska ut, så jag tycker ju givetvis att du ska skaffa en 97-00 ;)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:

Personligen tycker jag dom nya v70 ser hemska ut, så jag tycker ju givetvis att du ska skaffa en 97-00 ;)
^This :P
av bilman
Tack lucif3r,kanontips! Men tvivlar på att hitta 97-00 som har gått lite mil.Kanske rosten också närmar sig eller redan tagit fäste mm
Användarvisningsbild
av StefanN
bilman skrev:Hört att 09 har ny kaross, men är det då stor skillnad mellan 08-09?
08 kom V70II som är den senaste karossen.
Tycka vad man vill om utseendet men det är ju en otroligt stor skillnad i komfort jämfört med dom tidigare varianterna.
Provkörde några olika innan jag köpte en och kommer aldrig ens snegla på en tidig variant.
av bilman
Alltså finns V70 med olika beteckningar:Är T för turbo,D för disel och Bi-fuel för bensin och E85? Vad betyder AWD, TDI, FT, D5, D DRIVe,T4F,T5,T6 och R? Funderar på en bensinare med de minsta hästkrafterna 08-09, är 140hk det minsta? Är Bi-fuel mera ekonomisk? Ej intresserad av massa med finesser och diverse "lyx" i bilen;ju mindre av detta desto bättre.Hörde att ju nyare ju mera verkstad eftersom de är så komplicerade.Kan jag byta oljorna och diverse saker själv som jag gör nu med 745an?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har för Mig att Jag läst nånstans att MRF slutat att göra dessa tester. Tycker dessutom att det är konstigt bilarna inte är underredsbehandlade som förr,
även om det är någonform an rostskydd.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
bilman skrev:Alltså finns V70 med olika beteckningar:Är T för turbo,D för disel och Bi-fuel för bensin och E85? Vad betyder AWD, TDI, FT, D5, D DRIVe,T4F,T5,T6 och R?

Få se nu... Kan inte alla betäckningar men fyller i dom jag kan. T är turbo, D är diesel och bi-fuel är bensin och e85 som du sa.
AWD är "All Wheel Drive", dvs 4-hjulsdrift.
TDI står för Turbo Diesel Intercooler.
FT står för fulltrycksturbo (tror jag, lite osäker)
D DRIVe - ingen aning
T4F - ingen aning.
T5 står för "Turbo 5", vilket betyder att det är en turbomatad 5-cylindrig motor, typ.
T6 är samma som T5, fast med 6 cylindrar då.
Kommer inte ihåg vad "R" egentligen står för, men dom bilarna brukar ha dom starkaste motorerna och mest utrustning. Även visuella skillnader som t ex R-front på 850 och V70 -00.

Jag reserverar mig för ev. fel.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:
bilman skrev:Alltså finns V70 med olika beteckningar:Är T för turbo,D för disel och Bi-fuel för bensin och E85? Vad betyder AWD, TDI, FT, D5, D DRIVe,T4F,T5,T6 och R?

Få se nu... Kan inte alla betäckningar men fyller i dom jag kan. T är turbo, D är diesel och bi-fuel är bensin och e85 som du sa.
AWD är "All Wheel Drive", dvs 4-hjulsdrift.
TDI står för Turbo Diesel Intercooler.
FT står för fulltrycksturbo (tror jag, lite osäker)
D DRIVe - ingen aning
T4F - ingen aning.
T5 står för "Turbo 5", vilket betyder att det är en turbomatad 5-cylindrig motor, typ.
T6 är samma som T5, fast med 6 cylindrar då.
Kommer inte ihåg vad "R" egentligen står för, men dom bilarna brukar ha dom starkaste motorerna och mest utrustning. Även visuella skillnader som t ex R-front på 850 och V70 -00.

Jag reserverar mig för ev. fel.
R=Refinement ;)
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Värmepaket blir inte bättre med tiden.. […]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]