Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Hej!
Efter att först ha varit ute efter en S80 att ha som familjebil har jag och frugan nu bestämt oss för att behålla 850:n ett tag till och istället skaffa en C70 att ha som "finbil" sommartid. Jag har sett ut mig ett exemplar, och eftersom den är långt hemifrån har jag skickat ut en kompis som finns i närheten av bilen för att ta en kik. Helt rostfri, helt rak i plåten, inga repor och skicket är i princip som nytt. 2.0t, italienimport, 1 ägare i italien och 1 i sverige. Nybytt kamrem, mindre än 10k mil.. Själva bilen verkar vara ett toppex men jag har ändå några frågor om modellen som sådan.

Är en C70 mycket dyrare att äga än en motsvarande S/V70 när det kommer till service och reservdelar? Vi har barn på 8 och 4 år. Är baksäte och bagageutrymme i en C70 såpass stort att man kan få med lite filtar och ett par fikakorgar och få med barnen? Finns några generella fel på modellen som man ska vara uppmärksam på innan köp? Offrar man mycket långfärdskomfort med C70 jämfört med S70?
Sedan motorn.. Det är ju en 2.0T på 163hk men planen är att köpa ett BSR steg 1 som ökar effekten till 233hk. Har 2.0-modellen samma växellåda (manuell) och koppling som t.ex 2.4T eller är grejerna klenare och mer olämpliga för en trimning? Själva motorn ska ju vara rent av lämpligare att trimma i och med tjockare gods men det säger inget om låda och koppling.

Ägare av C70 får gärna komma mer sina intryck av bilen och alla är välkomna att diskutera C70:s för respektive nackdelar.
Tack!
Senast redigerad av 1 malte74, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag skulle inte köpa en importbil, vägmätarna är alldeles för ofta skruvade. Konstigt att alla importbilar gått så lite?
Bra med dessa Italien importerade är att de är rostfria.
av malte74
Jag var orolig för just detta med skruvad mätare men skicket på bilen antyder att milen kan stämma. Även saker som ratt, växelspaksknopp och pedalgummin tyder på att det verkligen är en lågmilare. Importerad till sverige 2011 och att köra in en så gammal bil för att göra pengar på den känns lite märkligt.. Hade den tagits in 2005 hade risken nog varit större.
Nu har jag inte kollat papperen men tydligen skall komplett dokumentation ifrån italien finnas och där borde man väl kunna hitta om något inte stämmer.
Men apropå mätarfuffens.. Finns något sätt att kontrollera om mätaren rullats? Alltså ett säkert bevis? Kan t.ex Volvoverkstaden ansluta någon dator som säger sanningen?
av malte74
Har följt rådet och tog en carfax nu men det hjälpte inte..
Det står så här:

2012-02-14 Antal registrerade ägare i Sverige: 3.
2012-01-27 Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige.
2012-01-26 96 500 km Fordon bjuds ut till försäljning.
2012-01-26 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Inga lån rapporterade
2012-01-24 96 339 km Fordonet besiktat.
2011-11-01 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
2011-10-31 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2011-07-06 I trafik första gången i Sverige.
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
2011-05-05 94 415 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Örebro-Bista, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2011-05-05 Fordon forregistrerad i Sverige med registreringsnummer CPL406 men ännu inte i trafik.
2011-02-25 Avregistrering av fordonet anmäldes i Teramo, Italien.
Fordonet är anmält som exporterat.
2001-07-02 Fordon förregistrerat i Italien

Ingenting alltså om tiden i Italien, och backades mätaren så gjordes väl det i så fall där innan den kom till Sverige. Det var i alla fall inga rapporterade problem när det gäller skrotad, användningsområde eller stulen.
Mer info. Bilen är på en firma, så det är inget privatköp..och ägarna till firman är nu på semester i Italien så det kan ju vara de som tagit in bilen. Skulle en firma backa mätare?
Om vi släpper det där med mätarfiffel en smula.. Andra intryck och erfarenheter av C70 som modell? Och vet någon hur det ligger till med koppling och låda på 2-litaren jämfört med de större?
malte74 skrev:Om vi släpper det där med mätarfiffel en smula.. Andra intryck och erfarenheter av C70 som modell? Och vet någon hur det ligger till med koppling och låda på 2-litaren jämfört med de större?
Sitter förmodligen M56H eller M56HK i en Italien import, alltså samma som Sverige :) Kopplingen vet jag inte :)
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Värmepaket blir inte bättre med tiden.. […]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]