Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har köpt en Volvo 850 -94 för 6 månader sedan och ACn har varit paj under denna tiden. Att jag inte kollat upp detta tidigare beror på att det har varit kallt och då har en fungerande AC inte varit nödvändig, men nu i sommarvärmen hade det varit skönt ifall den fungerade.

Bilen är av årsmodell 94, I fordonskoll står det att den "heter" Volvo 854-512 GL om detta är till någon hjälp.

Så till frågan.. Hur fixar jag ACn? Är det bara att fylla på med vätska(eller vad det nu är i?) så kör den igång igen eller är det något annat som kan vara problemen? Om det är vätska, vilken är det isåfall? Freon?

Är ny in i bil-branchen så är inte så hemma när det gäller bil-meck. Men ska lära mig.

Tack på förhand!
av *pettson*
Är man ny på bilar och reparationer så är inte AC reparationer det bästa man kan börja med. För egentligen ingenting som brukar strula i dom systemen är enkelt att byta.
Istället för att sikta in dej på en reparation av okänt fel, så kan du sikta in dej på att lämna den för felsökning av systemet.
Då får du veta vad som felas, då blir det enklare att råda eller avråda från egen reparation.
Det blir också lättare att få en kalkyl med känt fel.
Det är inte så enkelt att gasen bara försvann i 9 fall av 10. Det finns alltid en anledning.
Det kan vara torkfiltret som är hål i, eller kondensorn, eller förångaren. Eller en kompressor som dött, eller bara en slirkoppling som gått sönder, eller en slirkoppling som är fel avstånd i. Eller bara en simpel pressostat.. eller....
Många eller blir det. Så lämna den på felsökning. :-)-)
*pettson* skrev:Är man ny på bilar och reparationer så är inte AC reparationer det bästa man kan börja med. För egentligen ingenting som brukar strula i dom systemen är enkelt att byta.
Istället för att sikta in dej på en reparation av okänt fel, så kan du sikta in dej på att lämna den för felsökning av systemet.
Då får du veta vad som felas, då blir det enklare att råda eller avråda från egen reparation.
Det blir också lättare att få en kalkyl med känt fel.
Det är inte så enkelt att gasen bara försvann i 9 fall av 10. Det finns alltid en anledning.
Det kan vara torkfiltret som är hål i, eller kondensorn, eller förångaren. Eller en kompressor som dött, eller bara en slirkoppling som gått sönder, eller en slirkoppling som är fel avstånd i. Eller bara en simpel pressostat.. eller....
Många eller blir det. Så lämna den på felsökning. :-)-)
Pettson jag har hört att AC system har en tolerans på att få svettas ut ca 10% per år, tänkte bara höra om det stämmer? Förövrigt underbart med AC :D Sen ska väl AC motioneras ett par ggr i månaden även vintertid om man kan? Och det går knappast göra ute va? Måste nästan vara i en varm lokal o prova?
av *pettson*
Det är helt riktigt att den svettas ut gasen sakta men säkert. Jag har inte procentsatsen i huvudet men det är mer på äldre och mindre på nyare.
AC:n ska alltid vara igång om man har klimator. Den sköter sej helt själv och slår av och på när det är lämplig temp.
Den behöver heller inte motioneras om den är på som den ska.
AC: däremot bör man motionera då och då, men även den har sin lägsta temp och måste alltså köras inomhus på vintern precis som sagt.
*pettson* skrev:Det är helt riktigt att den svettas ut gasen sakta men säkert. Jag har inte procentsatsen i huvudet men det är mer på äldre och mindre på nyare.
AC:n ska alltid vara igång om man har klimator. Den sköter sej helt själv och slår av och på när det är lämplig temp.
Den behöver heller inte motioneras om den är på som den ska.
AC: däremot bör man motionera då och då, men även den har sin lägsta temp och måste alltså köras inomhus på vintern precis som sagt.
AC med klima menar du då ACC eller ECC som det heter på vissa, man ställer en särskild temp?

AC är typ som vanlig fläkt fast när man trycker in snöflingan eller vad det nu kan vara för bild så kyler den när den när det är varmt ute, och att denna har inget tempvred utan man ställer helt enkelt blått och rött?

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]