Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har ett fruktansvärt irriterande problem med min 855 -96
ABS systemet har strulat av och till under årens lopp men lyckligtvis alltid fungerat när man behöver det som mest (vintern). Av någon anledning har alltid ABS lampan varit släckt och fungerat när det är minusgrader ute. Men så fort det blir ett par plusgrader har lampan tändts. I enstaka fall har ABS systemet fungerat även i plusgrader, men sällan. Har även hänt att lampan börjat lysa när jag gört över en bula i vägen eller järnvägsspår.
Lampan lyser från att man vrider på tändningen, den tänds alltså inte efter ett tag.

Drog mig tillslut till volvo och läste ut felkoder. De hittade sammanlagt ett 20-tal gamla felkoder på ABS systemet, både permanenta och periodiska som de kallas. De gällde alla givare. När de nollställde alla felkoder kom felkoder tillbaks på samtliga givare. Mekanikern rådgjorde med verkstadschefen, som tydligen under 90-talet själv jobbat mycket med 850 serien. Han sade att han misstänker en skarv av ABS kablarna som finns just på 96:ans årgång. Det är tydligen en klämd skarv som behöver lödas, hände tydligen ofta att de fick göra detta på Volvo förut.
De erbjöd sig göra detta på volvo, och de räknar på en arbetstid upp emot 2 timmar, strax över 2000 kr som jag förstår det.

Vågar jag lita på att detta är felet? lämnar jag in den och det i själva verket visar sig vara styrenheten eller rent utav att alla givare har lagt av är det ju 2-3000 i sjön?

Tacksam för alla svar!
Mvh Björn
Senast redigerad av 1 bjothe, redigerad totalt 0 gånger.
Att samtliga givare skulle vara kass låter rätt osannolikt. Däremot så låter det ju som du har glapp någonstans, dels pga att det är temperaturrelaterat och att det uppkommer när det rister i bilen. Den åtgärd du fått föreslagen låter rimlig i mina öron men några garantier finns ju aldrig. Många har ju själva åtgärdat dåliga lödningar i sina ABS-lådor.
Sök i forumet så hittar du flera trådar i ämnet. Sen får du själv avgöra om du är byxad att försöka dig på det själva eller lämna in bilen.
Du kan skicka den till http://www.innosund.com
Det där med kabelklämd låter lite sådär.
Ibland kan man testa om det är boxen genom att spraya den vit med kylspray och starta bilen lampa ska då släckas och kommer tändas en 3 -4 sek efter att den blivigt varm, gör den det så kan man vara säker på att det är dåliga lödningar i modulen.
andy78 skrev:Du kan skicka den till http://www.innosund.com
Det där med kabelklämd låter lite sådär.
Ibland kan man testa om det är boxen genom att spraya den vit med kylspray och starta bilen lampa ska då släckas och kommer tändas en 3 -4 sek efter att den blivigt varm, gör den det så kan man vara säker på att det är dåliga lödningar i modulen.
Nej, detta låter som humbug. Alla dessa styrenheter går sönder på volvos från 1996-2001, bara en fråga om tid och vibration. Du må öppna och löda, mycket enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=0YvwpUpk ... detailpage
http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
Är det inte boxen han menar?
bjothe skrev:/.../Han sade att han misstänker en skarv av ABS kablarna som finns just på 96:ans årgång. Det är tydligen en klämd skarv som behöver lödas, hände tydligen ofta att de fick göra detta på Volvo förut.
/.../
Men lite annorlunda beskrivet, eller återberättat.
Inte så vanligt att man löder på "skarvar" annars.
av *pettson*
Den enda klämda skarv som återfinns är i kablaget och sköter plus. Det är samma typ av skarv som finns i 850s kablage. Man har grenat ut en tjockare pluskabel till flera ställen.
Det finns anvisningar om exakt vart den återfinns och hur man ska koppla runt den. En åtgärd på maximalt 30 minuter.
Några givarskarvar som är klämda finns inte i normalfallet.
*pettson* skrev:Den enda klämda skarv som återfinns är i kablaget och sköter plus. Det är samma typ av skarv som finns i 850s kablage. Man har grenat ut en tjockare pluskabel till flera ställen.
Det finns anvisningar om exakt vart den återfinns och hur man ska koppla runt den. En åtgärd på maximalt 30 minuter.
Några givarskarvar som är klämda finns inte i normalfallet.
Ok, som sagt så sade iaf verkstadschefen att det var en skarv som gjordes just under de första månaderna 1996 på denna modell. Tydligen uppstod en hel del problem med detta och Volvo tog på sig att byta ut kablaget kostnadsfritt på de bilar som hade detta problemet.
Som jag fattade det var det själva givarkablarna detta handlade om då han nämnde att det handlade om så låga spänningar så det krävdes inte mycket för att de skulle ge dålig kontakt.

Vill passa på att tacka för alla svar!

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]

Du är välkommen till Malmö 😀

Hej, Nu skall man på sommar semester och […]

EX30 bluetoth

Jag har kört Volvo i 50 år och kör[…]