- ons 18 apr 2012, 11:20
#638209
Hejsan!
Har ett fruktansvärt irriterande problem med min 855 -96
ABS systemet har strulat av och till under årens lopp men lyckligtvis alltid fungerat när man behöver det som mest (vintern). Av någon anledning har alltid ABS lampan varit släckt och fungerat när det är minusgrader ute. Men så fort det blir ett par plusgrader har lampan tändts. I enstaka fall har ABS systemet fungerat även i plusgrader, men sällan. Har även hänt att lampan börjat lysa när jag gört över en bula i vägen eller järnvägsspår.
Lampan lyser från att man vrider på tändningen, den tänds alltså inte efter ett tag.
Drog mig tillslut till volvo och läste ut felkoder. De hittade sammanlagt ett 20-tal gamla felkoder på ABS systemet, både permanenta och periodiska som de kallas. De gällde alla givare. När de nollställde alla felkoder kom felkoder tillbaks på samtliga givare. Mekanikern rådgjorde med verkstadschefen, som tydligen under 90-talet själv jobbat mycket med 850 serien. Han sade att han misstänker en skarv av ABS kablarna som finns just på 96:ans årgång. Det är tydligen en klämd skarv som behöver lödas, hände tydligen ofta att de fick göra detta på Volvo förut.
De erbjöd sig göra detta på volvo, och de räknar på en arbetstid upp emot 2 timmar, strax över 2000 kr som jag förstår det.
Vågar jag lita på att detta är felet? lämnar jag in den och det i själva verket visar sig vara styrenheten eller rent utav att alla givare har lagt av är det ju 2-3000 i sjön?
Tacksam för alla svar!
Mvh Björn
Har ett fruktansvärt irriterande problem med min 855 -96
ABS systemet har strulat av och till under årens lopp men lyckligtvis alltid fungerat när man behöver det som mest (vintern). Av någon anledning har alltid ABS lampan varit släckt och fungerat när det är minusgrader ute. Men så fort det blir ett par plusgrader har lampan tändts. I enstaka fall har ABS systemet fungerat även i plusgrader, men sällan. Har även hänt att lampan börjat lysa när jag gört över en bula i vägen eller järnvägsspår.
Lampan lyser från att man vrider på tändningen, den tänds alltså inte efter ett tag.
Drog mig tillslut till volvo och läste ut felkoder. De hittade sammanlagt ett 20-tal gamla felkoder på ABS systemet, både permanenta och periodiska som de kallas. De gällde alla givare. När de nollställde alla felkoder kom felkoder tillbaks på samtliga givare. Mekanikern rådgjorde med verkstadschefen, som tydligen under 90-talet själv jobbat mycket med 850 serien. Han sade att han misstänker en skarv av ABS kablarna som finns just på 96:ans årgång. Det är tydligen en klämd skarv som behöver lödas, hände tydligen ofta att de fick göra detta på Volvo förut.
De erbjöd sig göra detta på volvo, och de räknar på en arbetstid upp emot 2 timmar, strax över 2000 kr som jag förstår det.
Vågar jag lita på att detta är felet? lämnar jag in den och det i själva verket visar sig vara styrenheten eller rent utav att alla givare har lagt av är det ju 2-3000 i sjön?
Tacksam för alla svar!
Mvh Björn
Senast redigerad av 1 bjothe, redigerad totalt 0 gånger.