Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_850.se
HEJ PÅ ER Jag har en s70 GLT som har problem med flekt jag menar inne flekt den låter nästan man kan säga obalanserad oavsett om ECC är på eller ej allså flekten låter förmycket har non haft son problem eller hur kommer man åt den finns de nogra trix som man kan göra till ex smörja den och hur eller byta den alla svar är välkommna tack m.v.h volvo s70 glt
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du inget kupéfilter kan du ha fått ner ett löv eller något i fläkten. Annars är lagren skrot, det kan hjälpa att smörja men bara tillfälligt.
Ta loss handskfacket så hittar du fläkten.
av el-anders
Min fläkt lät också illa.
Efter några misslyckade försök att smörja fläktar på 80-talet gör jag aldrig det numera, lagren är oftast av någon sintrad bronstyp med ipressat smörjmedel, är smörjmedlet slut så är smörjmedlet slut och inget att göra åt det.
Så jag gick till Volvo och tänkte betala kanske 1500 för ny fläkt ....3400 ville de ha. Aldrig i livet, gick till skroten, då visade det sig att de hade nya!! Bosch motorer fast utan fläktblad för 800!!
Han varnade mig för att många kommer in med avbrutna fläktblad efter att ha försökt ta av bladen på fel sätt. Och då är det kört, då blir det Volvo och 3400 fattigare + 800.
Så jag tog en julgransfot som passade perfekt runt fläktvingen och motorn passade där normalt granstammen går ner. Banka med en dorn och hammare, vingen sitter bara pressad på axeln. Glöm inte mäta hur nära vingen sitter mot huset, eller mät på axeln, problemet är bara att axlarna verkade vara av olika längd, jag glömde mäta men det löste sig ändå efter att ha fått flytta vingen 2 ggr. Akta de små metalbitarna på vingarna de är balanseringsvikter!
Ca: 2 timmars jobb, och nu har jag en underbart tyst fläkt. En viss vibration kan märkas på högsta fart, men hur ofta körs fläkten på högsta fart? Jag misstänker att motor och fläkt är sambalanserade och därför säljer Volvo dem bara som enhet.
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
Sparkz skrev:Har du inget kupéfilter kan du ha fått ner ett löv eller något i fläkten. Annars är lagren skrot, det kan hjälpa att smörja men bara tillfälligt.
Ta loss handskfacket så hittar du fläkten.
ju man tackar de var ingen fel på flekten utan kupe filter var så full att flekten hadde ingen luft på lite högre varvtal utan bli ubalanserad så jag har bytt kupe filter så slutade låta i flkten på högsta också nu funkar de tyst och gött
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]