Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller på och flyttar och är totalt beroende av min Volvo 855 -96. Dessvärre tyckte någon under natten att den såg otroligt intressant och värdefull ut så de beslöt sig för att försöka bryta sig in i bilen. Sagt och gjort har man slagit in vad jag gissar är en skruvmejsel in i båda dörrlåsen och försökt vrida runt. Resultatet är att ena sidans låskolv har brutits av och låg på marken. På andra sidan sitter det mesta av låskolven kvar men efter många försök så kan jag inte öppna den med mina nycklar ändå. Jag gissar när jag kikar in i låset att låsets manicker som ska forma sig efter nyckeln är förstörda för alla ligger på samma nivå utan att röra på sig.
Bagageluckans lås har aldrig fungerat så länge jag haft bilen. Det har inte behövts då den ju öppnats med centrallåset... Således kan jag inte öppna därigenom för att ta mig in i bilen heller.

Så nu är den stora frågan, vad gör jag?

Jag vet att jag inte kan fråga hur man bryter sig in i sin egen bil för att vi inte ska sprida inbrottsknep här, men jag MÅSTE tömma mitt hus och garage i helgen och att få tag på en hyrlastbil eller liknande nu känns svårjagat och en ekonomi som jag inte riktigt har för tillfället med dubbelt boende. Det bästa vore om jag kunde ta mig in i bilen och fixa klart min flytt och oroa mig för skruttbilen senare.

Alla förslag är välkomna! Om det inte lämpar sig för forumet så PMa gärna.
Bagageluckan då? ähh, såg nu. och centrallåset reagerar inte på bagageluckan heller?

Är det bråttom skulle jag tejpa valfri ruta med silvertape och slå in den.

Alternativt, du har ju haft inbrotsförsök och tänker väl göra en skadeanmälan/polisanmälan och då borde Polisen kunna hjälpa dig in i bilen.
Senast redigerad av 2 Droopy, redigerad totalt 0 gång.
Fjärrstyrt centrallås var tillval. Men det kanske är ett alternativ? Hur du nu än gör för att komma in i bilen, kolla om du kan hitta ett VGA II-larmrelä med fjärrkontroll på skroten, plug-and-play, sen har du fjärrstyrt centrallås. Tänkte att det kanske är billigare än att laga/byta lås?
Är låsen redan trasiga så har du ju inget att förlora på att förstöra dom mer. Slå in en skruvmejsel och vålda uta helvete. Ta en stor rörtång och vrid eller nått. Man brukar inte behöva vara raketforskare för att slippa in i en gammal volvo :) Kila fast nått i låset och försök rycka ut hela låset. Detta kan knappast tas som inbrottstekniker, då dessa tips ligger på en sådan nivå att det är det första en förbannad grottmänniska skulle prova :)
Skulle dörrarna öppnas ifall man kunde dra i öppningshandtaget på dörrens insida? I så fall om de funkar så bänd ut överdel på dörren, fönsterbågen, med kraft och stick in nåt långt som kan greppa och dra i handtaget, hur det långa ska ska göras överlämnar jag till TS att finurla ut för det har jag ingen aning om.
Grejen är att själva stången som går till dörrmekanism sitter i ett "plastmekanism" som går sönder när man
smackar in en mejsel och försöker att vrida runt på 850.

Hade påhälsning i en gammal 850 med resultatet att dom tillslut hade smackat in mejseln under handtaget för
att komma åt stången bakom för att öppna låset,bilen vart visserligen stulen och såg inte alls fin ut när den hittades.
taxi skrev:Fjärrstyrt centrallås var tillval. Men det kanske är ett alternativ? Hur du nu än gör för att komma in i bilen, kolla om du kan hitta ett VGA II-larmrelä med fjärrkontroll på skroten, plug-and-play, sen har du fjärrstyrt centrallås. Tänkte att det kanske är billigare än att laga/byta lås?
Måste man inte koda in dosorna och det gör man genom tändningen och den sitter bakom en dörr han inte kommer in i ! :)

haha att det här kommer till nytta för någon annan trodde jag inte, men första veckan efter jag fick körkort så skulle jag låna farsans bil. Det han inte berätta va att bilen låser sig själv omgående om jag stänger dörren även med motor igång, gissa om det va det första jag gjorde såklart :P
men men han gick hem och hämta en fogsvans/handsåg med ganska grova tänder och en vanlig skruvmejsel.
Han för in sågen mellan gummilist och fönster med tänderna riktade mot bilens baksida. Med lite ruckande upp och ner med såg och lite försiktigt med mejseln i låset samtidigt så efter högst 30-40 sekunder va han inne i bilen. Skadar inte och testa :)
JT855 skrev:Är låsen redan trasiga så har du ju inget att förlora på att förstöra dom mer. Slå in en skruvmejsel och vålda uta helvete. Ta en stor rörtång och vrid eller nått. Man brukar inte behöva vara raketforskare för att slippa in i en gammal volvo :) Kila fast nått i låset och försök rycka ut hela låset. Detta kan knappast tas som inbrottstekniker, då dessa tips ligger på en sådan nivå att det är det första en förbannad grottmänniska skulle prova :)
Det är just den tekniken de potentiella biltjuvarna försökte sig på. Hur skulle det hjälpa att rycka ut hela låset? För det är nämligen redan gjort på ena sidan. Dörrarna är glatt låsta än dock.

Inget fjärrlås på den här Volvon tyvärr.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]