Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tegepap
Hej jag har en 850 93,mitt problem är att motortempen ligger som den skall men ändå så blir det hög temp/tryck? ,när jag stoppar motorn så rinner det ut mycket vatten till höger(om man står framför) om kylaren , är det någon som varit med om det.
MVH thomas gustavsson
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Jag har råkat ut för exakt samma sak. Kylaren läckte i vänstra gaveln, och då gärna vid tomgång och precis efter jag stängt av motorn, dvs när det blir som högst tryck.
Ny kylare från biltema för tre år sedan löste problemet.
Systemet arbetar med övertryck som höjer kokpunkten, vet inte hur mycket dock, men är det inte tätt så fungerar det nog inte som tänkt iaf.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
när jag sköt min kylare så var det högra gaveln på min med. lägger du dig under o använder finger o tunga hittar du snabbt om det läcker där. Kemisk metall kan funka som tillfällig lösning om du vill. ar att du byter den om den är trasig innan du slagit i för mycket vatten o skjuter systemet igen :)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-61327/

Vanligt fel detta att kylarna börjar läcka i gavlarna på äldre 850:is, biltema har ju bra priser på nya kylare (om du har en passande bilmodell, bara att kolla med reg nr).

På våran t5 så passade ju inte biltemas kylarmodell (pga inbyggd oljekylare) och då blev priset ung det dubbla på annat inköpsställe :(
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]