Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaså
Skulle gå på och byta termostat, men jag får icke loss skruvarna till termostaten! Sitter som berget! Har någon en idé till hur jag ska ta mig till?
av lardan
Prova att döva skruven. Ta ett dorn och slå kraftigt på skruvskallen, var bara försiktig så att du inte förstör skallen. Idén är att väcka "skruven" det är vanligt att man behöver göra så när skruv har suttit länge i aluminiumgods. Använd seda någon värmebeständig pasta när du skruvar ihop den igen, det kan underlätta demontering nästa gång.
Mvh
Dan
av andreaså
Det har jag testat också, funkar inte. Är lite inne på knäcka av huvudet på skruvarna, lyfta av huset, på med två muttar och försöka få loss dom så. Blir ju till att köpa nya skruvar sen. kan det vara ett alternativ?
av lardan
Jag skulle nog prova med en slagskruvmejsel först. Och prova med att dra åt skruven lite först innan du försöker lossa dem. Är det torxskruvar så kanske det inte finns bits som passar i skruvmejeln. Mejslarna brukar finnas att köpa billiga på Biltema. Annars så får du nog prova med att göra som du tänkt att knäcka skruven. Har precis knäckt en skruv på en 240, det är trångt och borra och göra nya gänger. Hoppas att det är lättare för dig.
Mvh
Dan
Användarvisningsbild
av 232Divers
tja... jag bytte termostaten på min bl för inte så länge sedan och de satt också som berg.. använd dig av en spärrskaft med rätt torxbits, då får du den kraft du behöver.. undvik o knacka på termohuset, det finns risk att de kan spricka.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag lyckades med konststycket att dra sönder skallen på den ena torxskruven. Jag löste det med att montera bort bränslerören så att jag kunde komma åt bättre och sedan borra upp skruven. Ta en borr som är lika tjock eller en halv millimeter tjockare än skruven (den gängade pinnen) och borra på mitten tills hatten går av och var noga med att få väck all metallspån efteråt. I mitt fall gick det att skruva ur skruvstumpen med fingrarna efter några droppar smörjolja.
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Se upp med termostathuset, då detta lätt kan spricka vid omild behandling.

/L
Användarvisningsbild
av g00ey
Det borde vara skonsammare mot termostathuset att borra än att hamra och greja.
Användarvisningsbild
av CarMan
har du en torx i rätt storlek så är det bar att ta i.
har du inte en torx i rätt storlek, så köp en.
Användarvisningsbild
av g00ey
Nog hade den rätt storlek men den hade rundade stjärnspetsar på verktygets ytterkant. Jag har riktiga grejor nu och där är stjärnspetsarna skarpa ända ut.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]