Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja får felkod 5-2-1.. Och det är förvärming lambdasond. Sonden är en dag gammal. Och bytt på verkstad. Raderar man koden. Så försviinner den en kort sstund men sedan dyka upp. Vad göra..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan ha fel i kretsen till förvärmningen av Lambdan eller möjligen ett fel i styrboxen. Har du några andra symptom förutom att lampan tänds.?

Mvh GK
av *pettson*
Vem gjorde diagnosen/ mätningen att det är sonden som är problemet eftersom den byttes ut?
av Uthil
Tja

det var mekonomen här hemma hos mig. De säger att de raderade felkoden och körde bilen varm
men sedan tändes lampan. De lyckades till slut att släcka den med den nya lambdan. Men tändes idag runt 9 tiden imorse
Men den gick igenom bes senare under dan. Men som sagt. Det var mekonomen som jag antar. Mätte först för att sedan inse att lambdan var kass. Och enligt dem så är det samma modell som volvo kör med. En bosch samma som i V70,n
och får samma felkod nu som mekonomen fick.

Så klurar lite. Ska ringa dem imorgon. För jag tänker inte betala för något som inte funkar. Så de får lösa problemet..
av Uthil
Hej allesammans. den här tråden är löst. Så om någon moderator ser detta så kan ni väl lägga till något som typ (LÖST) på rubriken.

Mvh Knotten
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad var lösningen då??

Mvh GK
av Uthil
Tja allesammans. Jo lösningen var att de fick göra om hela proceduren. När jag kollade lite närmare på jobbet de hade gjort så visade det sig att de aldrig kopplat ihop dessa fyra kablar som kommer från lambdan, så att databoxen fick tuppjuck och körde på nödläge, och plus att de hade klippt av sjävla ledningen där allt ska mötas. Så de fick göra om det. och jag tror jag blev en fästing för dem. Men men..

De kopplade om det medans jag tittade på sen vart det bra. Lampan försvann och felkoden. och nu går sen som ett tåg, gnisslar lite bromsar, men ska byta innan vintern.
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]