- tis 15 nov 2011, 19:32
Hej!
När jag bytte till vinterdäcken häromdagen så upptäckte jag att bägge yttre drivknutsdamaskerna hade börjat kasta in handduken. :???:
Eftersom jag tycker det är relativt skoj att greja lite så tänkte jag ge mig på detta på egen hand. Har lite idéer, men vill ändå ventilera med några som vet så jag inte missar något.
Planen är att demontera enligt följande:
1. Lossa hjulbultarna
2. Hissa framvagnen
3. Ta bort hjulet
4. Sätt tjejen i bilen för att hålla på bromsen.
5. Lossa drivaxelbulten (japp, ingen mutter på denna)
6. Skicka hem tjejen igen så hon inte tjatar om hur lång tid allting tar.
7. Bort med bromsok samt ok-bygel (Behövs oket bort , eller får man ut axeln iaf?)
8. Tryck in drivaxeln något så det känns att den är lös
9. Demontera ABS-sensor (Behövs den verkligen demonteras??)
10. Lossa bärarmen inne vid kryssrambalken.
11. Dra ut fjäderbenet något och tryck ur drivaxeln.
12. Kryp under bilen och kör in en stor mejsel mellan drivaxeln och växellådan (Osäker på om jag ska göra detta före eller efter jag tryckt ur axeln ur hjullager-hubben??)
13. Dra ur drivaxlen.
14. Sätt drivaxeln i ett skruvstäd.
15. Bort med den trasiga damasken samt låsbanden
16. Torka lite fett
17. Leta upp låsring och bänd isär den något samtidigt som jag försiktigt knackar loss knuten.
18. Torka och gör rent och snyggt.
Montering:
19. Trä på damasken
20. Fyll knuten med fett. (Ingår fett när jag köper en sats på Volvo? Kanske bra med lite extra vilken sort på biltema ska jag köpa?)
21. Lirka på knuten och känns så splines och låsring blir rätt och knacka på knuten igen. (Är det viktigt att den kommer i exakt samma position på splinesen igen? Har sett en del bilder där folk märkt upp positionen innan demontering.)
22. Fyll lite mera med fett och tryck på damasken
23. Dra åt låsbanden (Hur vet jag hur hårt jag ska dra dem? Om jag köper en specieltång ska jag trycka så att tången bottnar?)
24. Lirka i drivaxlen i växellådan igen (Behövs den knackas i eller räcker det med ett rejält tryck?)
25. I med axeln i hjullagerhubben...
26. Resten är inga problem sedan......
-)
Låter detta vettigt eller har jag missat något?
Vore toppen om någon som kan detta kompletterar det jag markerat med fet text!!!!
Mången tack på förhand!
MVH
KaliZ
När jag bytte till vinterdäcken häromdagen så upptäckte jag att bägge yttre drivknutsdamaskerna hade börjat kasta in handduken. :???:
Eftersom jag tycker det är relativt skoj att greja lite så tänkte jag ge mig på detta på egen hand. Har lite idéer, men vill ändå ventilera med några som vet så jag inte missar något.
Planen är att demontera enligt följande:
1. Lossa hjulbultarna
2. Hissa framvagnen
3. Ta bort hjulet
4. Sätt tjejen i bilen för att hålla på bromsen.
5. Lossa drivaxelbulten (japp, ingen mutter på denna)
6. Skicka hem tjejen igen så hon inte tjatar om hur lång tid allting tar.
7. Bort med bromsok samt ok-bygel (Behövs oket bort , eller får man ut axeln iaf?)
8. Tryck in drivaxeln något så det känns att den är lös
9. Demontera ABS-sensor (Behövs den verkligen demonteras??)
10. Lossa bärarmen inne vid kryssrambalken.
11. Dra ut fjäderbenet något och tryck ur drivaxeln.
12. Kryp under bilen och kör in en stor mejsel mellan drivaxeln och växellådan (Osäker på om jag ska göra detta före eller efter jag tryckt ur axeln ur hjullager-hubben??)
13. Dra ur drivaxlen.
14. Sätt drivaxeln i ett skruvstäd.
15. Bort med den trasiga damasken samt låsbanden
16. Torka lite fett
17. Leta upp låsring och bänd isär den något samtidigt som jag försiktigt knackar loss knuten.
18. Torka och gör rent och snyggt.
Montering:
19. Trä på damasken
20. Fyll knuten med fett. (Ingår fett när jag köper en sats på Volvo? Kanske bra med lite extra vilken sort på biltema ska jag köpa?)
21. Lirka på knuten och känns så splines och låsring blir rätt och knacka på knuten igen. (Är det viktigt att den kommer i exakt samma position på splinesen igen? Har sett en del bilder där folk märkt upp positionen innan demontering.)
22. Fyll lite mera med fett och tryck på damasken
23. Dra åt låsbanden (Hur vet jag hur hårt jag ska dra dem? Om jag köper en specieltång ska jag trycka så att tången bottnar?)
24. Lirka i drivaxlen i växellådan igen (Behövs den knackas i eller räcker det med ett rejält tryck?)
25. I med axeln i hjullagerhubben...
26. Resten är inga problem sedan......
Låter detta vettigt eller har jag missat något?
Vore toppen om någon som kan detta kompletterar det jag markerat med fet text!!!!
Mången tack på förhand!
MVH
KaliZ

- By Chrar