- sön 30 apr 2006, 18:38
#40706
Avgasreningslampan tändes i höstas på min 855-96 och en kompis läste av och nollställde koden med ODB2-instrument (indikation trasigt luftpumpsrelä).
I veckan tändes lampan igen, farligt nära besiktningen, och Haynes verkstadshandböcker nämner ingenting om detta. KRIS !
Plockade loss hela pumpen med relä och lossade slangarna (ett grisjobb med illaluktande vatten forsande ur såväl pump som relä)
Pumpen var död (ena kontaktblecket inuti korroderat bort i sörjan inuti) och likaså relät (kontakterna bränts pga överbelastning med frusen pump under vintern, och pinnarna till spolen korroderat av utav all skit inuti).
Den mest korkade konstruktion jag sett, och det luktade MYCKET pengar !
Efter genomgång på ett antal Volvoforum har jag förstått att många har samma problem. Den bästa hjälpen fanns här på Jagrullar.se i "Luftpumpen?" från 31 Okt, men tyvärr funkar inte länken till den viktigaste informationen (hur koppla).
Efter analys av hur reläet var uppbyggt lödde jag dit ett par kablar mellan spolen och resp kontaktbleck, fäste relät med silikon bredvid batterihyllan, och anslöt mittenkontakten (signal) och 12V matningen (båda i samma kabelhärva).
Man kan lika gärna sätta ett motstånd direkt mellan de två kontaktstyckena (signal/12V-matn) men jag hade inget 75 ohm 3W (som motsvarar spolens värde) hemma.
Luftpumpen gick i bingen, och slangen till ventilen på grenröret satte jag direkt i luftfiltret (kanske borde pluggas istället?).
Efter släckning av avgaslampan (bort med batteriets minuspol) kan jag besiktiga i lugn och ro, med en lättare bil och pengar kvar att göra något roligare för :lol:
I veckan tändes lampan igen, farligt nära besiktningen, och Haynes verkstadshandböcker nämner ingenting om detta. KRIS !
Plockade loss hela pumpen med relä och lossade slangarna (ett grisjobb med illaluktande vatten forsande ur såväl pump som relä)
Pumpen var död (ena kontaktblecket inuti korroderat bort i sörjan inuti) och likaså relät (kontakterna bränts pga överbelastning med frusen pump under vintern, och pinnarna till spolen korroderat av utav all skit inuti).
Den mest korkade konstruktion jag sett, och det luktade MYCKET pengar !
Efter genomgång på ett antal Volvoforum har jag förstått att många har samma problem. Den bästa hjälpen fanns här på Jagrullar.se i "Luftpumpen?" från 31 Okt, men tyvärr funkar inte länken till den viktigaste informationen (hur koppla).
Efter analys av hur reläet var uppbyggt lödde jag dit ett par kablar mellan spolen och resp kontaktbleck, fäste relät med silikon bredvid batterihyllan, och anslöt mittenkontakten (signal) och 12V matningen (båda i samma kabelhärva).
Man kan lika gärna sätta ett motstånd direkt mellan de två kontaktstyckena (signal/12V-matn) men jag hade inget 75 ohm 3W (som motsvarar spolens värde) hemma.
Luftpumpen gick i bingen, och slangen till ventilen på grenröret satte jag direkt i luftfiltret (kanske borde pluggas istället?).
Efter släckning av avgaslampan (bort med batteriets minuspol) kan jag besiktiga i lugn och ro, med en lättare bil och pengar kvar att göra något roligare för :lol: