Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
Avgasreningslampan tändes i höstas på min 855-96 och en kompis läste av och nollställde koden med ODB2-instrument (indikation trasigt luftpumpsrelä).

I veckan tändes lampan igen, farligt nära besiktningen, och Haynes verkstadshandböcker nämner ingenting om detta. KRIS !

Plockade loss hela pumpen med relä och lossade slangarna (ett grisjobb med illaluktande vatten forsande ur såväl pump som relä)

Pumpen var död (ena kontaktblecket inuti korroderat bort i sörjan inuti) och likaså relät (kontakterna bränts pga överbelastning med frusen pump under vintern, och pinnarna till spolen korroderat av utav all skit inuti).

Den mest korkade konstruktion jag sett, och det luktade MYCKET pengar !

Efter genomgång på ett antal Volvoforum har jag förstått att många har samma problem. Den bästa hjälpen fanns här på Jagrullar.se i "Luftpumpen?" från 31 Okt, men tyvärr funkar inte länken till den viktigaste informationen (hur koppla).

Efter analys av hur reläet var uppbyggt lödde jag dit ett par kablar mellan spolen och resp kontaktbleck, fäste relät med silikon bredvid batterihyllan, och anslöt mittenkontakten (signal) och 12V matningen (båda i samma kabelhärva).

Man kan lika gärna sätta ett motstånd direkt mellan de två kontaktstyckena (signal/12V-matn) men jag hade inget 75 ohm 3W (som motsvarar spolens värde) hemma.

Luftpumpen gick i bingen, och slangen till ventilen på grenröret satte jag direkt i luftfiltret (kanske borde pluggas istället?).

Efter släckning av avgaslampan (bort med batteriets minuspol) kan jag besiktiga i lugn och ro, med en lättare bil och pengar kvar att göra något roligare för :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rätt mycket pengar är det för en pump som går en knapp minut efter varje kallstart, så koppla bort den är ett alternativ. På en 96:a går det att göra så här, men nyare bilar är det svårare att lura.

Har man en fungerande pump är det bra att borra ett par hål längst ner på den. (2-3 mm) Det är en tvåstegspump så två hål behövs. Det pyser lite luft där när den går men man blir av med vattnet.
Användarvisningsbild
av Jakris
Om man har en fungerande pump (och ev vill ha den kvar) vore det bästa att i förebyggande syfte flytta upp den så att inte kondensvatten samlas överhuvudtaget (=över eller i nivå med avgasventilen. Det är ju ganska gott om plats mot torpedväggen, på vänster sida (förarsidan).

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]