Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rakoon
Hej

Jag har en volvo v70 GLT classic -00. Ibland när man bromsar in vid ett trafikljus och har friläge i så självdör motorn. Detta händer dock inte alltid. På senaste tiden har det hänt en gång i veckan kanske.

Är det nån som har en aning om vad det kan vara.

/rakoon
av rakoon
Ingen som vet vad det kan vara eller har haft liknande problem?

Kan tillägga att bilen startar direkt efter utan probelem när jag vrider om nyckeln.

En annan sak som jag lagt märke till är att varvräknaren brukar gå ned till 300-400 ett tag när man släpper gasen för att sedan gå upp till något under 1000 och stanna där. Ibland går den dock inte upp igen och det är då motorn stannar.

/rakoon
av andezon
först; kolla felkoder!
Skulle det inte finnas någon ska du kolla om du har senaste mjukavran till ETM! kolla detta först
av Fairlight
Tomgångsventilmotorn (tror den heter så)
Det sitter fram på motorn (där gaswiren går in under en pastkåpa fram till höger på motorn om man står framför)
Den håller uppe varvtalet om ac, styrning mm tar kraft plötsligt och den går in när man släpper gasen.
Troligen den du har problem med.

Kolla den!
av andezon
Fairlight skrev:Tomgångsventilmotorn (tror den heter så)
Det sitter fram på motorn (där gaswiren går in under en pastkåpa fram till höger på motorn om man står framför)
Den håller uppe varvtalet om ac, styrning mm tar kraft plötsligt och den går in när man släpper gasen.
Troligen den du har problem med.

Kolla den!
Tyvärr ser det inte ut på detta sätt i motorrummet på en -00 sitter etm där !!! :lol:
(sitter ingen gasvire, tomgångsmotor mm)
av rakoon
När jag lämnade in bilen på 11000 mila service så bad jag dom titta på felkoderna, men det fanns inga.
Men efter att tändstiften byttes iom servicen tycker jag att den går stabilare på tomgången. Bilen har inte självdött en enda gång sen servicen (1 vecka sen)

Det kanske inte var krångligare än så??

/rakoon
Användarvisningsbild
av kåke
Hej
Jag har haft samma problem på en GLT-99
Hittade inte något fel,men jag torkade av gasspjället och huset invändigt,det var lite skitigt sedan har den fungerat

MVH kåke
Användarvisningsbild
av Sergej
Bränslepumrela !!! fabriken har användat dåligt lödningsmedel -lödafast
andra --- glappkontakt :idea:
av Kena
Hejsan, längesedan det skrevs men jag undrar om du hittat vad som var fel? har precis samma fel som du har/hade men kommer bara när det är kallare ute (ca -5 och kallare).
av Andy1973
Hade samma problem på en mazda en gång i tiden, slog i en flaska injection cleaner till en full tank bensin sen gick den som den skulle.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]