Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittade till bilen idag så rök den från motorrummet, hällde en massa vatten så slocknade det till sist.
Visade sig antagligen börjat via startmotorn och kabelstammen längst ner som går titt boxarna där har brunnit och lite andra plaster. Med lite tur är boxarna oskadda. Tips motages gärna...
Ringde runt till flera firmor men ingen som kunde åta sig ett sånt jobb!
Bil 855 5t 2,0
Om boxarna är hela, kan man skarva kablarna? Vad mera ska man tänka på i ett sån här fall?
Senast redigerad av 2 Alfredo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Klart man kan skarva kalarna om man har tid, ork och kunskap att göra det rätt. Annars är det vettigare att leta fram en annan kabelhärva och byta.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tack Marlboroman!
Undrar vad som hände och eventuella följdfel.
Någons uppfattning ang kostnad om man lämnar in ett sånt här jobb.
Användarvisningsbild
av Camel
Tur att inte hela bilen brann upp! Jag håller med Marlboroman, skaffa nya kabelstammar. Det är absolut enklast. De är ihopkopplade med mångpoliga kontaktdon. Den kabelstammen som går till motorns elprylar är skarvad i ett kontaktdon höger fram och borde inte så svår att byta om du har rätt kabelstam och är noggran. Jag PM:ar en översikt på kabelstammarna kontaktdonen i motorrummet så du kan avgöra enklare hur många kabelstammar du behöver byta och var de är ihopkopplade. Inga andra brandskador? Slangar, givare, remmar, etc.?
Användarvisningsbild
av taxi
Var försiktig om du är där och pillar själv, grillat gummi/packningar kan bilda farliga ämnen!
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tackar alla för infon så här långt, är mycket tacksam! Ska ringa och försöka få tag på kabelstammarna på måndag.
Mer ideer mottas gärna.
Plasten under bilen som tidigare satt fast ligger ligger nu i en stelnad pöl under bilen, i alla fall delvis.
Vilken verkan har detta, kanske kylning mm.
Slangen till boxarna är kaputt, agregat remmen verar vara ok, inbillar Mig att Kamremmen borde vara hel för att den är något skyddad, Givare ingen aning!
Boxarna kostar här i Finlan 300- 400 €
Användarvisningsbild
av Alfredo
Nu skulle Jag behöva bogsera bilen 1 mil för att få den fixad, men hur inverkar det att det är automat?
Instruktionsboken är på Italienska, därav denna dumma fråga!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]