Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett rasslande ljud på min 850 någonstans i bakpartiet.
Låter som om värmeskölden är lös och skramlar, men har kollat att dessa sitter fast.
Har kollat att bromsoken sitter fast också.
Rasslandet låter på ojämn väg och försvinner så fort jag bromsar med fotbromsen men inte med handbromsen.
Har sett trådar om detta på forumet, men inga svar som hjälpte.
Någon som vet vad det kan vara ?:-/
av *pettson*
charon skrev:Har ett rasslande ljud på min 850 någonstans i bakpartiet.
Låter som om värmeskölden är lös och skramlar, men har kollat att dessa sitter fast.
Har kollat att bromsoken sitter fast också.
Rasslandet låter på ojämn väg och försvinner så fort jag bromsar med fotbromsen men inte med handbromsen.
Har sett trådar om detta på forumet, men inga svar som hjälpte.
Någon som vet vad det kan vara ?:-/
Om foten på bromsen hjälper så är det dina bromsbelägg som låter. Kanske har du fått nån service för ett tag sedan där man kikade på bromsen bland annat? Det finns dom som slipar av kanterna på bromsbeläggen istället för att rengöra ytorna i bromsoket. Det resulterar i att beläggen förvisso går lätt in och fungerar lätt och fint i oken. Men med tiden så vibrerar dom bort rosten som skulle tagits bort ifrån början och vips är det ordentligt glappt med rassel som följd, då gäller att antingen ha ljudet kvar eller rengöra allt och montera nytt.
Alternativt är det så att man lagt metallschims emellan belägg och kolv en gång i tiden och nu har schimsfästet rostat bort och schimset skallrar istället. Även där är åtgärden att antingen stå ut med ljudet eller så får man montera nytt.
Har samma problem på min. Rasslar på bra om bromsbeläggen bak, och monterar jag av hjulet och känner på dem så är de lösa.

Räcker det med att montera ny monteringssats? Eller är det risk att spåren för monteringspinnarna har nötts upp eller för latenta skador i beläggen också och beläggen också behöver bytas?
Instinktivt känns det som att även beläggen behöver bytas..
av *pettson*
Vad finns det att ha tankar om?
Sitter en monteringsats på med alla dess delar och dom ändå går att röra lätt trots att fjädern sitter och pressar emot dom som sej så bör, det vill säga om monteringssatsen är korrekt monterad, så är det väl bara beläggen som återstår? Att dom då antingen är nedslipade eller i underdimension av nån anledning ifrån början? Finner du att satsen är rätt monterad så får vi anta att det är beläggen.
Gör vi nåt så enkelt som att gå till exempelvis autoexpertens hemsida så finner vi genom en slagning på regnr bakre bromsar till en 850 efter några klick i tabellen. Klickar vi på bilden i exempelvis översta raden som du bör ha fått upp så kommer bilden upp, klickar vi på bilden så förstoras den och vips finner vi mått på bromsbelägget. Dina mått kan avvika nån halv millimeter men INGEN har normalt sett mått som är uppåt väggarna och som glappar vilt.
Bara att gå ut och börja kika och ev mäta.
Det jag menade var att om spåret i belägget som monteringssatsens pinne går i är nött så pass att om man bara byter monteringssatsen så visar det sig att man ändå kanske åker på att byta beläggen.
Samt att jag menar latenta skador i själva anliggningdelen mot skivan, att den nu legat och vibrerat och skadats och plötsligt spricker upp och faller isär eller annat som jag inte har någon aning om kan hända.

Inget av ovan kanske inte ens är fysiskt möjligt, men då är det ett svar på mina frågor också. Men då jag inte vet, måste jag fråga.

Anledningen till att jag känner behov att veta om jag ska byta bara monteringssats eller beläggen också är att jag bor 22 mil från närmsta Mekonomen-butik, därmed lika långt (läs längre) till andra reservdelsbutiker. Vilket gör att man beställer via nätet, men vill då slippa beställa två gånger för att undvika onödiga fraktskostnader.

Bilden du refererar till visar inte mått på spåret för monteringssatsens pinnar. Inte heller ser den likadan ut som mina belägg. Mina har spår längs med hela belägget. Den på autoexpertens sida har två separata hål.
av *pettson*
Att du nu återigen frågar istället för att gå ut och kika betyder att du ändå inte förstått hur det hela ska sitta ihop, eller så letar du nu teoretiskt efter nåt fel som du lär hitta 20ggr fortare om du hänger av ett hjul. Frågan om skador på beläggen eller liknande är endast nåt DU kan svara på, ser du sprickor? Ser du bortfallna bitar? Ser dom hela och bra ut? Isåfall lär dom vara hela och bra, bara ögat kan berätta för dej, inte vi.
Det spelar ju ingen som helst roll om du har måtten på hålen, eller pinnarna eftersom beläggen är fjäderbelastade och det lär utan problem kunna ta upp millimetrar av slitage om där skulle finnas nåt.
Även om dina belägg inte är exakt likadana i infästningen så ska dom vara lika höga som på angiven bild, man kan inte hitta på egna mått som tillverkare, när delarna förväntas passa på befintliga saker. Lika djupa också med viss reservation eftersom djupet inte är lika känsligt. Tjockleken lär skilja eftersom belägget är använt. Men bara du kan mäta dom, inte vi.
Monteringssatsen består av pinnar och en fjäder. Fjädern som ser ut som ett kors är den som håller kvar beläggen på sin plats.
Är den korrekt monterad?
Ja det är nånting vi kan diskutera i evighet här i forumet, eller så hänger man av hjulet och kikar så vet man det direkt.
Det är ju inte helt ovanligt att den vänds åt fel håll. Korrekt håll är när fjädern pressar på beläggen hela tiden, den ska spänna så att det är svårt att montera fjädern. Fel håll är när beläggen är just: Lösa.
Återigen uppmanar jag dej, häng av hjulen och kika så blir inte det här en lång följetång i teori utan en lösning på ditt problem istället.
Huvva, det var mycket text för att säga så lite.

Jag förstår hur det sitter ihop, har bytt belägg förut.
Och självklart förstår jag ju själv att om det är sprickor i beläggen är det inte bra. Det var således inte heller det jag frågade efter. Läs om läs rätt. Latent betyder ju som alla vet dold eller hemlig och är då svårt att se en latent skada genom att plocka av grejerna. (synonymer till latent för att göra det enklare; slumrande, inneboende)
Det jag inte har kunskap om är om det kan vara latenta skador av denna typ av slitage/vibrationer, så då måste jag ju fråga om det? Jag kan ju plocka isär bilen i dess minsta beståndsdelar utan att veta svaret på den frågan, därför frågar jag de som kan/vet.

Inte heller kan jag genom att plocka av ok och dylikt få reda på hur stort spännområde fjädern har. Om 14 år kan jag fortfarande ha suttit och stirrat på denna fjäder (alltså betydligt mer än 20 ggr långsammare) utan att veta att det kvittar om spåret för monteringspinnarna är nedslitna eller inte.

Så jag är benägen att som så många andra ifrågasätta detta forums mening i såna fall om jag inte kan fråga sådant. Dessutom är väl ett forum tänkt att vara i någon form bildande i det ämne forumet tar upp, vilket man inte blir om man inte frågar/får svar. Så även om jag nu bytt allting och allt funkar fint, så får jag inte inneha denna teoretiska kunskapen om spännfjäder/latenta skador i beläggen?
Enklast är väl då att skriva en enda låst tråd med texten "Kolla på det som är fel och fixa det. Vet du inte lösningen så skicka bilen på verkstad. Men fråga för guds skull inget."

Och apropå lång följetång. Nedan hade räckt som svar på mina frågor, vilket jag tackar för!
*pettson* skrev:... eftersom beläggen är fjäderbelastade och det lär utan problem kunna ta upp millimetrar av slitage om där skulle finnas nåt.
*pettson* skrev:Ser dom hela och bra ut? Isåfall lär dom vara hela och bra.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]