Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buster
Hej. har en 850.se-96. Abs bromsarna har slutat fungera o lampan lyser.
vad kan ha hänt? är det dyrt o fixa? ska besikta bilen snart går den igenom då ordinarie bromssystem funkar.Tacksam för svar o tips.
Användarvisningsbild
av ketto
kolla kransarna! Kan va nån som e sprucken! Eller så är de givarfel!
av JH
Jag kollade felkoder på min (92:a), som indikerade problem med höger bakhjulsgivare. Mätte vid kontaktstycket i bagageutrymmet resp vid hjulet. Avbrott i kabeln (troligen där den böjs/sträcks vid fjädring). Skarvade på en ny kabel från bagageutr till före kontaktstycket vid hjulet.
Användarvisningsbild
av bultskalle
:!: BUSTER :!:
Hade samma dilemma nyss själv på min glt 92:a. Det var styrenhet för abs som gått paj. Bara byta ( ny kostar ca 6000:- till min ) men försök hitta en beggad, (volvo erbjöd sig fixa en begged för 3000:-) kolla bara att du har rätt koder (ate kod, samt orginal koden) om du ska leta själv alltså. Jag hade turen och hittade en begged för 800 (privat) kolla bildelsdatabasen eller vad det nu heter.

Till din andra fråga, nej den går inte igenom besiktningen utan fungerande abs, du kan ju chansa och montera ur lampan, (ligga huvudstupa nere vid pedaler med en ficklampa) men det löser ju inte problemet direkt.

:arrow: Jag antar att kontrollampan tänds när du startar och släcks som vanligt, men vid inbromsning tänds en igen? låter det bekant, då år jag ganska hundra på att detta är felet, tyvärr.
av buster
Tack för svaren. nej lampan lyser hela tiden. ska till verskstaden o göra felsökning nästa vecka.
av bytoken
buster skrev:Hej. har en 850.se-96. Abs bromsarna har slutat fungera o lampan lyser.
vad kan ha hänt? är det dyrt o fixa? ska besikta bilen snart går den igenom då ordinarie bromssystem funkar.Tacksam för svar o tips.
har haft en likadan bil med liknande fel. på min var det kablarna som går mellan abs-boxen och abs-givarna för framhjulen. jag löste detta med att sätta en ny kabel, bytte ut den ca 15 cm från abs-boxen och på insidan där kabeln gåt igenom skärmen till hjulen, lödde ihop skarvarna, efter detta så fungerade abs-en utan problem. prova med att ohm mäta kablarna, ska inte vara många ohm.
av ueg
hej.

hade också detta problem på min 850 glt -92.
där ville verkstan att jag bytte tre givare, och när lampan ändå inte gick att släcka, DÅ först kollade de kransarna så var noga med att kolla dem innan du ger dig på att byta något.

För mig gick det på ca 2100 för tre givare när det var kransarna fram som var dåliga.
Visserligen fick jag dem gratis då men det hade kostat mig en hundring elelr nåt.

nu fungerar dem som de skall och det var två år sedan.
av JH
ueg skrev:hej.

hade också detta problem på min 850 glt -92.
där ville verkstan att jag bytte tre givare, och när lampan ändå inte gick att släcka, DÅ först kollade de kransarna så var noga med att kolla dem innan du ger dig på att byta något.

För mig gick det på ca 2100 för tre givare när det var kransarna fram som var dåliga.
Visserligen fick jag dem gratis då men det hade kostat mig en hundring elelr nåt.

nu fungerar dem som de skall och det var två år sedan.
Kransarna kostade ca 6 mån sen 430 kr/styck. Men det verkar vara så med verkstäder också, man byter en massa utan att veta vad man gör.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]