Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har köpt ett mekobjekt, volvo 850 GLT -92.

Dånar, viner som fan från västerfram hjul men när jag svänger kraftigt till höger så upphör dånandet.
Jag är säker på att det hjullagret framvänster som börjar ge upp men går att köra som vanligt än.

Har iaf kommit över en reservdelsbil men stötte på problem direkt. Jag får inte loss drivaxelmuttern på reservdelsbilen.
Jag har ett rör som förlängare till spärrskaften men 2st biltemas 10år garanti skaft gick sönder och även ett annat.
Jag lyckas inte rubba skiten.

Har kollat runt på forumet och hittade en jätte bra länk om detta "http://www.pettsson.com/byta%20hjullager%20850.html" där snubben förklarar allt väl.

Drivaxelmuttern ska ha en låsning som ska bort som jag nog inte fick bort rikígt, fläkte upp mutterns kanter bara men är det så att låsningen sitter kvar och därför kan jag inte rubba drivaxelmuttern? Eller sitter muttern så kraftigt att jag kanske måste kapa eller spräcka mutter???

Någon som suttit i min sitts och löst problemet så hjälp mig!
Jag har 1timmes bilfärd till min reservdelsbil så det är önkvärt med tips innan jag åker dit igen.

Jag har nu skaffat mig en förlänging till hylsor eller T- hantag som det kallas från kamaza och på T-hantaget sitter det fäste för min hylsa.

Om jag inte nu får loss vänster sida går det lika bra att använda hjulnavet från höger sida för axelmuttern kanske går lättare att lossa?

Hoppas jag gjort mig förstådd och jag hoppas på bra tips.

Mvh Jakob
av *pettson*
Ett hjullager är väl inget jag rekommenderar att hämta begagnat ifrån nån reservdelsbil. Men hursomhelst är ju problemet detsamma. 3/4 skaft med 36 maskinhylsa (Svart) på, utknackat mutterlås och ev lite värme lär lösa ditt problem. Men den muttern, om den sitter såpass, ska bytas ut mot en ny. Normalt sett går dom att återanvända, men då sitter dom heller inte så fast.
Tack för tippsen.

Ska förbi Biltema och fixa en krafthylsa 36mm och rostlösnig på sprayburk.

Till Pettson:

Nej det är kanske inte det bästa valet att montera dit ett begagnat hjullager men som student så är allt som är
gratis välkommet.

Återkommer med hur jag lyckats eller inte.

Mvh Jakob
av *pettson*
Jaggmar skrev:Tack för tippsen.

Ska förbi Biltema och fixa en krafthylsa 36mm och rostlösnig på sprayburk.

Till Pettson:

Nej det är kanske inte det bästa valet att montera dit ett begagnat hjullager men som student så är allt som är
gratis välkommet.

Återkommer med hur jag lyckats eller inte.

Mvh Jakob
Gratis är fint, men tråkigt när man oftast får byta två ggr iallafall.
använd inte ett spärrskaft utan kör ett förlängningsskaft och rör på det. Spärrskaftet har oftast 1 eller 2 små sketna metallbitar som ligger runt ett tandat hjul. Utan kör ett skaft med enbart ledat huvud så slipper du förstöra spärrskaften. Och gärna 3/4 skaft.

David

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]