Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J0CC3
Hmm.. köpte mig en ELM327 för ett tag sedan å inte lyckats fått ihop de varken med
olika program via datorn eller via torque på min HTC.

Någon som lyckats med detta??

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av Zell
Känner inte till något om ELM327 specifikt. Det råkar inte vara nån Honkong-klon du köpt på eBay/Tradera?

Jag köpte mig en noname OBDII->RS232 på Tradera (en blå kabel), kopplar direkt till RS232-port på datorn och använder sedan VolFCR-programvaran. Kan nolla service-lampan och läsa av lite annat smått.

Men med det programmet (eller om det är OBD-gränssnittet i sig i 850n) kan man inte läsa av motor och ECC. Det måste man göra med en diod (plus lite annat då förstås) på stift 16 samt 4/5 i OBD-porten (om jag inte minns fel på stiften), för att få fram felkoder precis som på tidigare 850-modeller med diagnosmodulerna.

Har för mig scantool.net har en gratis programvara att evaluera skannern med. Funkar inte det kanske du kan kontakta deras support och se om det är något du gör fel.

Vet inte vilka som är tillverkare av ELM-enheterna, men det är ju en utväg att kontakta tillverkaren också.

Prova på en annan dator är också en möjlig felsökning jag kan tänka mig.

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]