Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oljaiansiktet
Hej. På V70 classic -00 har jag ställts inför problemet att avgasflänsen på katalysator-sidan är rostig. När man ska montera ny halvsats blir inte skarven tät. Har sökt ersättningsdelar, men inte hittat hos någon. Jag kan inte vara ensam om problemet. Finns det någon här som löst det, så är jag tacksam för en kommentar.

Möjliga lösningar?
Ersättnings-rör-ände med muff för svetsning eller rörklämma i främre änden. Verkar inte finnas?
Flexi-rör. Kommer katalysatorsidan att "ramla ner"? Katalysatorn hänger ju annars i skarven.
Skarvrör med klammer, t.ex från skruvat.se till Golf/Audi A4. Ger en stum skarv. Fungerar det, eller kommer bälgen ovanför katalysatorn att bändas sönder?
...eller blir man tvingad till en ny katalysator bara för att flänsen är kass?
av *pettson*
oljaiansiktet skrev:Hej. På V70 classic -00 har jag ställts inför problemet att avgasflänsen på katalysator-sidan är rostig. När man ska montera ny halvsats blir inte skarven tät. Har sökt ersättningsdelar, men inte hittat hos någon. Jag kan inte vara ensam om problemet. Finns det någon här som löst det, så är jag tacksam för en kommentar.

Möjliga lösningar?
Ersättnings-rör-ände med muff för svetsning eller rörklämma i främre änden. Verkar inte finnas?
Flexi-rör. Kommer katalysatorsidan att "ramla ner"? Katalysatorn hänger ju annars i skarven.
Skarvrör med klammer, t.ex från skruvat.se till Golf/Audi A4. Ger en stum skarv. Fungerar det, eller kommer bälgen ovanför katalysatorn att bändas sönder?
...eller blir man tvingad till en ny katalysator bara för att flänsen är kass?
Sanningen är nog den att du inte kikat särskilt noga. Det finns ersättningsbitar.
Det du söker ser ut såhär.
Bild
Svetsas helst in men går att sätta med klamma om man är nogrann och använder tätningsmedel av bra kvalitet.

Återfinns t.ex här, rulla ned en bit för att se produkten: http://www.csbilteknik.se/default.asp?cid=73

Men det kräver att någon återförsäljare tar hem delarna åt dej.
av oljaiansiktet
Tack för hjälpen! Då finns det hopp igen. Röret gick helt av, strax framför flänsen, efter en vecka.
Jag ska tipsa mina reservdelsleverantörer om detta. Även Volvo, givetvis, som hittils bara visat handflatorna.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]