Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catayah
Min bil har tydligen bestämt sig för att inte starta idag och jag behöver lite hjälp med teorier om vad som kan vara fel. Hade tänkt försöka få bilen besiktigad i slutet av veckan men det är nog inte helt lätt att hitta en verkstad i Linköping som har tid med mig tillräckligt snabbt...

Igår roade vi oss med att byta pumpen till vindrutespolningen till bakluckan och laga torkaren som inte fungerade samt fixa den lösa slangen som sprutade spolarvätska i motorrummet. Bilen har alltid startat snällt och gjorde även det igår. Men när sambon startade den idag så hostade den igång men dog sen direkt och nu går startmotorn men bilen startar inte. Inget händer med startgas och hjälper inte att byta nyckel eller koppla loss batteriet en stund. Trodde först att det måste kommit in fukt någonstans men tänddelar och styrbox var torrt så nu har jag slut på idéer. :???:
av Catayah
Nu startar bilen, gick kasst först men ungefär som vanligt efter några minuters tomgång. Dock så bluddrar den lite när man släpper gasen och lambdalampan lyser. (Vilket den har gjort från och till även innan). Felkoder 1-5-3: Signal bakre lambdasond, saknas eller är felaktig och 5-2-2 Förvärmning bakre lambdasond saknas/felaktig. Kan verkligen en trasig diagnossond göra att bilen inte går att starta alls? Ännu mer förvirrad nu!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Normalt sett skall väl inte en lamda ställa till med det. När den till slut startade, gick den så som om den fått för mycket bränsle? Det kan ju varit en tillfällighet att stiften blivit sura.
Du bör nog åtgärda det där med lambdan för bilen får nog nedslag på följderna av dålig eller utebliven lambdafunktion.

Mvh GK
av Catayah
Visst, det troliga är nog att den bara blev sur för nu har den startat snällt flera dagar igen. Åkte och besiktigade bilskrället utan att åtgärda lambdasonden mer än att jag röck minuskabeln på batteriet 20 min så lampan släcktes (vet, fy på mig) eftersom jag helst inte ville få körförbud. Hade finfina avgasvärden och skulle gått igenom om jag hade haft tid att fixa handbromsen innan. 8)
Dock så har det tydligen börjat läcka olja mellan motor och växellåda så det blir väl bara till att byta den satans packboxen och fixa vevhusventilationen också (även om det är gjort på verkstad precis innan jag köpte bilen, kvitto finns...). :???:
av *pettson*
Catayah skrev:Visst, det troliga är nog att den bara blev sur för nu har den startat snällt flera dagar igen. Åkte och besiktigade bilskrället utan att åtgärda lambdasonden mer än att jag röck minuskabeln på batteriet 20 min så lampan släcktes (vet, fy på mig) eftersom jag helst inte ville få körförbud. Hade finfina avgasvärden och skulle gått igenom om jag hade haft tid att fixa handbromsen innan. 8)
Dock så har det tydligen börjat läcka olja mellan motor och växellåda så det blir väl bara till att byta den satans packboxen och fixa vevhusventilationen också (även om det är gjort på verkstad precis innan jag köpte bilen, kvitto finns...). :???:
Om det inte förflutit mer än 12månader sedan packboxen bytts på din bil så är det bara att lämna in den till samma verkstad igen för reklamation. Kvittot krävs naturligtvis men det har ju du eller tidigare ägaren.
av Catayah
Med min vanliga tur så lär det väl ha gått 13 månader eller så antagligen :???: Blir nog bara att kolla vad svartverkstan vill ha för besväret, sånt stort jobb har jag inte riktigt möjlighet att klara själv just nu (garagelös).
av *pettson*
Beroende på vart det är gjort kan det vara ända upp till 18 månaders garanti på just det jobbet.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]