Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henk2055
Hej!

Jag har en 850 2.5 -96 med 28000 mil på mätaren. När jag startar bilen så kommer det blå vit rök ur avgasröret. Ju längre tid bilen har stått ju mer rök kommer det, men när den varit igång stund slutar det ryka. Det har succesivt blivit mer dom senaste två månaderna. Jag får fylla på olja då och då men det har jag alltid gjort och det har varken blivit mer eller mindre. Den drar ingen kylvätska eller annan vätska. Kan även känna en lukt inne i kupen när man står still. Vet inte riktigt vad det är men det känns inte som avgaser, och det försvinner om man stänger av fläkten.

Jag är rätt nollställd på motorer och sådant och skulle uppskatta väldigt mycket om någon bara hade en liten tanke om vad som kan vara galet, och om hur dyrt/svårt det skulle kunna tänkas vara att fixa!

Tack på förhand.

Edit: Kan tillägga att motorn spinner som en katt och går väldigt bra i övrigt. Inga tendenser på att den skulle rycka eller hacka eller ha några andra konstigheter för sig.
av *pettson*
Normalt sett indikerar blårök vid start att bilens topplock inte mår nåt vidare. Det läcker ned olja via ventilskaften ned i förbränningsutrymmena och det ger blårök vid start. Ger också oljerök när man varvar och framförallt om man gasar och släpper av.
Även slitna cylinderlopp ger samma symptom, blåröken avtar då efter starten då kolvarna sväller något lite och därmed tätar det bättre när kolvarna kommit upp i driftstemperatur.
av nypa00
Lider nog av samma symptom på min vagn, min motor drar en del olja.
Har nyligen rengjort vevhusventilation utan resultat, får dock bara blårök vid start, ingen under körning.
Är det lönt jobbet att byta topplockspackning eller ska man byta motor?
nypa00 skrev:Lider nog av samma symptom på min vagn, min motor drar en del olja.
Har nyligen rengjort vevhusventilation utan resultat, får dock bara blårök vid start, ingen under körning.
Är det lönt jobbet att byta topplockspackning eller ska man byta motor?
Toppackning enbart är det ingen som helst ide att byta. Möjligen byta topp, eller bara byta ventiltätningarna om det är dem som läker.
av nypa00
Jag har ett ovanligt högt tickande från lyftarna i början när bilen kallstartas, avtar gradvis tills motorn gått en stund... Kanske har att göra med ventiltätningen?
nypa00 skrev:Jag har ett ovanligt högt tickande från lyftarna i början när bilen kallstartas, avtar gradvis tills motorn gått en stund... Kanske har att göra med ventiltätningen?
Det beror på lyftarna som sådana, antingen för att fjädern börjar ge upp eller för att dem har börjat koksa igen. Ljudet har inget med ventiltätningarna att göra.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag hade i vintrs akuta problem med vevhus ventilationen med konstig röklukt, lukten på avgaserna nu är något sötsura om någon förstår vad Jag menar!
Angående ventiltätningarna på dessa bilar, behövs toppen lossas vid byte av dessa?
Sedan ventilljud, i våras en gång när Jag startade bilen var det väldigt oljud från någon ventil. åkte en bit så försvann ljudet och har aldrig kommit tillbaka
av *pettson*
För att byta ventiltätningar så är det en hel del jobb. Ska man göra det på plats krävs en speciell jigg som man antagligen får be att få hyra av volvo, om man nu inte önskar chansa. Förutom det sedvanliga att riva kamremmen och plocka bort övre kamkåpan och ta bort kamaxlarna. Men har bilen gått 28000mil så är styrningarna i toppen inte purfärska heller, det gör att ventiltätningarna slits ned på rekordtid efter ett byte. För min del rekommenderar jag en utbytestopp, eller att renovera den man har.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]