Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Nybliven medlem på forumet och även nybliven Volvoägare :)

Har köpt en 855 -94 som jag upplever lite konstig vid körning i rondell. Förmodligen skulle den ju kännas lika konstig vid en normal sväng som inte är en rondell, men inte så ofta en sån sväng inträffar utanför en rondell. Till problemet - Det känns ungefär som att däcken inte styr exakt lika. Det blir typ en sugande känsla i ratten, ungefär som att ett däck vill styra lite mer än det andra. Svårt att förklara, men den blir som lite tungstyrd eller vad man ska säga, i ett visst läge vid sväng med lite fart. Finns också ytterst små vibrationer vid körning på landsväg men inte att bilen skulle bete sig vingligt eller så. Finns även ett litet missljud höger fram, typ som ett litet "skrap-klonk" när släpper upp kopplingen eller i gupp. Låter inte som en drivknut. Ganska svårt att förklara. Hoppas på att det finns nån inbiten Volvo-ägare här som känner igen symptomen och kan bidra med vars man ska börja. Fråga gärna om det är något jag missat att förklara, som kan vara till hjälp vid felsökning/gissning.
oljud i framvagnen kan vara de övre fjädersätena som har rostat sönder totalt, även den konstiga styrkänslan kan bero på det i samband med att styrlagringen är slut. Låg nivå i styrservon kan också ge missljud och konstig styrkänsla.
Hej igen.

Tack för svaret.

Hittade ett motorfäste som var slut. Tog lös å pressa i en ny bussning. Nu är själva skrapmissljudet borta men då när det blivit tyst så har det tillkommit ett klapprande ljud höger fram. Låter ungefär som ett krängningshämmarstag om nu 855an har något sånt. Fyllde på lite servoolja och tyckte den vart något bättre i styrningen, dock ännu inte bra. Finns det några fler förslag på vad som kan orsaka den konstiga styrkänslan?

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]