Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Bytte idag hö yttre drivknut på min v70 -98 eftersom damasken var trasig och knuten gammal.
Själva bytet gick sådär för splinsen var limmade å det grövsta!
Knuten är från biltema och jag kanske var oaktsam med att "masssera" in fett i knuten.
Nu låter det som bara den, ett malande ljud. Detta kom direkt när jag började rulla bilen.
Kan knuten gå sönder på 2 meter om den inte är fettad ordentliget?
Eller kan det vara något annat fel. Jag var någa med att se till att det kändes bra vid den inre knuten vid montering.

Tacksam för råd!
MVH Jonatan
av *pettson*
Nej knuten kan inte gå ihjäl på två meter ens torr. Än mindre om den är minsta infettad.
Men struntar man i att massera in fettet oavsett vem som sålt knuten så går den inte särskilt länge. Dock längre än två meter.
Men som sagt hjullagret mår antagligen inte bra om knuten var limmad och ni fick ur den med nån form av våld.
Den gick jättefint ur hjullagret, det var mellan drivaxelns splines och knuten det satt som berget. Hjullagret bytte jag förra året. Kan det vara så att lagret har gått? Ska ut och böja på det imorgon!
Mest rädd för att det ska vara någon med den inre knuten...
Hej igen!
Läste av ett inlägg tidigare av Pettsson att drivknutens axel håller ihopp hjullagret. Jag lyfte i hjullagret med domkraft för att få i spindelleden när jobbet var klart men då var ju inte centrumbulten något åtdragen... Kan det ha knäckt lagret?
Senast redigerad av 1 mcjonte, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
mcjonte skrev:Hej igen!
Läste av ett inlägg tidigare av Pettsson att drivknutens axel håller ihopp lagret. Jag lyfte i hjullagret med domkraft för att få i spindelleden när jobbet var klart men då var ju inte centrumbulten något åtdragen... Kan det ha knäckt lagret?
Det kan mycket väl ha knäckt lagret. Men kontrollera istället för att vi gissar.
Den första milen skrapad och klonkade i bilen som bara den sedan har det gradvis blivit bättre och bättre. Nu låter det ingenting????
Jag är glad men fundersam, kan ett hjullager gå isär för att sedan "hoppa" tillrätta? Eller är det mer troligt att knuten vara dåligt fettad?
Hur som haver problemet löst utan åtgärd!
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]