Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! För över ett år sedan bytte jag (nån annan) koppling och packboxen bakom, jag hjälpte till (var ivägen mest).
Innan dess bytte jag oljefälla, slangar och rengjorde rör till vevhusventilationen. Det var inte stopp nånstans vad jag kunde se, även om jag inte tog ner tråget. Men jag hade i alla fall inget övertryck i vevhuset vad jag kunde eller kan märka, lite syns när jag tar upp oljestickan med motorn igång men känner inget när jag sätter tummen för :D (ingen egentlig skillnad före och efter)

Tog denna bild idag, det kommer ut olja från "skvallerhålet", och är torrt runtomkring så det kommer inte ovanfrån.
Om jag försöker åtgärda detta själv, bör jag göra det snarast för att rädda kopplingen då den antagligen är det dyraste i sammanhanget eller klarar den olja utan bestående men? Eller kan oljan överhuvud taget hamna mellan tryckplatta och lameller?
Det droppar inte ner på garagegolvet, så det är än så länge inte ett stort läckage.

Tack på förhand!

Bild

EDIT: Kom på nu att det kan ju inte läcka mycket när bilen står i garaget :oops: Men det minskar ju inget på oljestickan så jag tror ändå att det inte är ett stort läckage.
Senast redigerad av 3 taxi, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Kopplingen klarar inte olja. Oljan kommer så småningom att slungas även uppåt för att sen droppa ned igen. Då på kopplingen.
Byt packboxen snarast för att undvika att behöva sanera och även köpa ny koppling.
Nu vet jag inte hur bytet gjordes, men antingen monterades packboxen torr och fick skador redan vid uppstarten, eller så fanns det små sår på vevaxeln så att packboxen skulle förskjutits. Det ska ta många många tusen mil till innan det läcker efter ett byte.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för bra svar som vanligt!
Vi gjorde nog allt fel med koppling- och packboxbytet, inklusive smörjningen så att man kan lägga i ettan och backen. Satte ju eld på bilen också.
Men så länge det är kul att skruva, och man får ju många försök själv innan det kostar lika mycket som på verkstan!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Hur länge har det läckt? Om slavcylindern till kopplingen läcker rinner det ur där också och resulterar i att kopplingen slutar att fungera när nivån i bromsvätskebehållaren är för låg (det är samma behållare för koppling och broms). Det är dock ingen fara för bromsarna eftersom kopplingshydrauliken tar sin vätska högre upp i behållaren.
Användarvisningsbild
av taxi
Oljan såg ut och kändes som motorolja, men för säkerhets skull ska jag hålla koll på hydrauloljan också! Tack för info!
Tror inte att det läckt länge, borde sett det tidigare i så fall. Men man vet ju aldrig, kan ju ha missat det också.
Användarvisningsbild
av taxi
Finns det en liten chans att det är packboxen på växellådan där höger drivaxel/mellanaxel går in? På bilden antar jag att man ser hur olja av fartvinden runnit upp mot mellanaxeln? Eller..? :???:
Bild
Användarvisningsbild
av taxi
...Eller inte. Torkade rent från olja och efter 3 mil tittade en till droppe ut från hålet.. Bara att sätta igång!
av *pettson*
Bara lukta på oljan och lägg en droppe på vitt papper.
Motorolja är sällan helt ren och den luktar just inget direkt.
Växellådsolja däremot är ofta väldigt ren och den luktar väldigt speciellt.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Lånar tråden lite.
Ja har läst på något ställe där du nämner pettson att man förskjuter packboxen är det bara genom att inte montera den på samma ställe eller är det en annan typ där tätningen är lite flyttad typ mot vev?
av *pettson*
packboxen sitter från fabrik kant i kant med motorblocket och där packboxar sittar bildas det ibland mikroskopiska spår. Det gör att när man monterar ny packbox så trycker man in den in i botten istället på hålet. Då förskjuts tätningsytan på vevaxeln med några mm.

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]