Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
Hej,

Min Volvo 855 -96 har börjat låta lite oroväckande, jag har försökt lokalisera till om det är hjullager eller drivknut enligt beskrivningen "om du åker rakt fram/svänger med vibrationer samt ljud = hjullager" och "när du svänger åt ett eller ena hållet och det låter = drivknut".
Men jag tycker inte att det är varken eller, jag tycker det kommer framifrån.
Det låter nästan lite burkigt, dessutom låter det ojämnt, inte samma typ av läte hela tiden. Ibland när man kör framåt, ibland vid sväng och jag har även hört det lite grann när jag har kört in på parkeringen och bromsat.
Började fundera på om det var dämparna fram?
Jag hörde ljuder igår förmiddag men sen på kvällen så tyckte jag inte att jag hörde det längre?
Ska till fjällen om 2 veckor och börjar bli orolig om man verkligen vågar åka med bilen..

Önskar tips på vad det kan vara för fel, felsökningstips och vad man kolla mer för att försöka minimera till vad problemet kan vara.

Tack!

Bilen är en 855 -96 med manuell låda.

/R
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Svårt att säga utan att höra på plats men det kan även vara utslitna bromsbelägg.
Bäst är nog att kontrollera beläggen om dom är OK eller inte.

Mvh GK
av robine
för en som har tummen mitt i handen, hur kontrollerar jag bromsbeläggen? hur mm som finns kvar? eller hur gör man det på enklast sätt?
tack
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man får ta bort hjulen och inspektera eller bara krypa under med en ficklampa men det bästa är att ta av hjulen. Alternativet är att du åker till en lämplig verkstad och ber dom ta en titt på ditt problem.

Mvh GK
av robine
hur många mm "bör" man ha ca?
Jag ska byta däck idag eller i morgon och kan då kontrollera.
När man byter beläggen är en "bromsbeläggssats" från ex mekonomen då per sida? eller för båda framhjulen?
Användarvisningsbild
av Alfredo
robine skrev:hur många mm "bör" man ha ca?
Jag ska byta däck idag eller i morgon och kan då kontrollera.
När man byter beläggen är en "bromsbeläggssats" från ex mekonomen då per sida? eller för båda framhjulen?
Förpackningarna Jag köpt har alltid innehållit ett komlett hjulpar, fram eller bak.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som regel byter man på båda sidor på samma axel samtidigt.

Mvh GK
av robine
ja absolut det förstår jag med men det var mer om det kostar ca 900kr eller ca 445kr i bara reservdelar :) enligt Mekonomen kostar en bromsbeläggssats fram 445kr ca. Då är det alltså för båda fram hjulen?
Användarvisningsbild
av Alfredo
robine skrev:ja absolut det förstår jag med men det var mer om det kostar ca 900kr eller ca 445kr i bara reservdelar :) enligt Mekonomen kostar en bromsbeläggssats fram 445kr ca. Då är det alltså för båda fram hjulen?
Det borde vara för bägge hjulen, det lägre priset.
Biltemas verkar kosta 21,90€ Du kanske behöver monteringssatsen också, den kostar 5,99€.
Kanske ännu billigare i Sverige för De brukar ta mer här.
Dessutom tror Jag det finns två olika fabrikat av bromsoken, man måste veta vilket man har.
Kollat lite, verkar bara finnas en sort ( ATE )

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]