Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pirrev70Rawd
Hello gubbs!!

blir inte klok på mitt vibb problem!

köpte en v70r awd-99 i slutet av september 2005!!

bilen var i grymt bra skick, kändes som ny vid körning, var hel nöjd med mitt köp!!

vintern kom & d var dax för att byta däck!!

jag valde att behålla volvo org "16" som satt på, bytte till continental viking 1 med dubb!!

efter ett par veckor uppstod en viss antydan till vibration vid körning, vilket jag inte kännt förrut!!

detta blev bara värre, uppsökte däck firman som hade bytt åt mig & dom konstaterade att tre däck behövde balanseras om, detta gjorde dom helt grattis!!

blev bättre(kanske inbillning) men efter ett tag dök denna antydan upp igen precis som förrut,känns som d kommer fram..

körde med detta nån månad & d blev värre med tiden...

lämnade in bilen till en bilkunnig kompiskompis, med ordern att gå igenom ALLT!!

övre motor fästet var kasst & bytes, övrigt såg d bra ut...

hämtade bilen,, men vibrationerna var kvar..

d v s a , hastigheter över hundra som mest intensivast vid 110-140 km
som sagt d känns som om d kommer fram, ibland vibrerar ratten ibland inte!!

vid kraftig acceleration känns d inte av förrens man lägger sig på en konstant hastighet ex 140 km!

har provat att gasa upp bilen till 140 släppa gasen & låta den dala i hastighet & den vibrerar precis som den gör på konstant hastighet ,tills de kommer ner mot 100 då upphör d(man känner knappt av d)

vad kan detta vara d var inte så förrut,kan d bero på däcken?

skall snart byta till splitter nya sommar fälgar, hoppas d blir bättre!!

men skulle gärna höra vad ni tycker, e d nåt jag bör kolla?

//pirre

v70R im loving it.....
av jbl
Du lär ju märka snart om det beror på däcken när sommar sulorna ska på. Jag tror på att det är däck relaterat.
av Pirrev70Rawd
jag får hoppas på d, annars kan jag inte sova om nätterna!! :roll:
Användarvisningsbild
av hemglass
Har du hittat problemet...? bara nyfiken ;-)
Jag tror att det är däcken, eller kan det vara "skitiga" fälgar. Hmm......skivorna kan det väl inte vara ?.. njae det är nog däcken... :???:
av Pirrev70Rawd
Fälgarna kommer på nästa vecka, har inte riktigt tid att komma ifrån jobbet denna veckan, samt att d måste inköpas fyra låsbullts satster....men på tisdag, SKALL dom vara på!!

men om d hade berot på däcken, hade vibrationerna inte varit konstanta då...?

har en två frågor till!!

behövs en framvagns inställning, vid installation av konis stötdämpare(inställnings bara)?

har nu under vintern , märkt ett flappande ljud vid tomgång...motorn spinner så fint & lugnt, när d helt plötsligt växer fram detta flappande ljud håller på 10-30 sec,(d e som ett ljud som läggs på, motrotn spinner så fit i bakrunden) sen mattas d av tills d inte hörs alls, har blivit bättre nu när d börjar bli varmare ute,,, e detta en egenskap v70n har?

fick till svar av en kille att d var nån typ av magnet som reglerade avgaserna & denna jobbade hårdare när d var kallt ute, samt att den var dåligt placerad i fronten bland alla koper av plast(blir högre ljud)

återkommer när däcken e på , må d vara borta då!!

//pirre
Användarvisningsbild
av hemglass
Det berorpå vilken hastighet som du kör, Det kan avta i vissa hastigheter för att sedan återkomma igen . Ju lägre profil på däcken man har (och större fälgar) så blir vibrationer och annan stötighet mer påtaglig.
av Pirrev70Rawd
stötigheten kan jag förstå, men inte vibrationer......idag sitter d 16 tummare på (55 profil)

hade en uppsättning på 18 tum 30 profil,på en 850 -92 inga som helst vibrationer...men blev kanske lite stötigt.......

misstänker att vibrationerna beror på nåt annat än däcken,,känns riktigt hemskt ihögre hastigheter.....

men vi får snart svaret på om d e däcken eller ej
av Pirrev70Rawd
Så där.......

Nu har sommar fälgarna kommit , hade nästan glömt av hur skönt d är att ha sommar däck på...

vad vibrationerna anbelangar så e dom borta i princip, går lugnt & fint hela vägen, även vid 100 - 140 som d vibrerade som värst förrut..

synd att d skall vara så när man har på vinter däck!!!
av jbl
Det ska inte vara så även med vinterdäcken. Något däck eller fälg är defekt.
av Pirrev70Rawd
bara problem ....

får fixa d längre fram....

mycket längre fram

glad påsk allihop!!!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]