Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dahumbug
Jag har ett problem med min Volvo 850 SE -95. Då jag sätter mig i bilen "lite provocerande" (och den gungar till lite) så kommer ett "gnirkande" ljud någonstans ifrån. Detsamma uppstår då jag kör på ett något ojämnt underlag, det liksom klapprar, och det är ju svårt att höra om det kommer från framvagn eller bakvagn.
Störande som bara den är det i alla fall att sitta och lyssna på det.

Bilen har bara gått 15500 mil så jag har mycket svårt att tro att det är stötdämparna som är slut. Finns det några bussningar som är "välkända" problem?

Någon vänlig själ där ute som kan ha någon aning och som vet vad eventuella delar kostar och om det är svårt att fixa/byta själv?

Tack på förhand!

Larssa
av Ricaro
Har något liknande på min och ljudet kommer när man åker över minre ojämnheter. Är bussningarna till krängningshämmarstaget under motorn som börjat bli ltie slitna. Har införskaffat nya och ska inte vara så komplicerat att byta dem, bara vädret tillåter. Annars är stabelisatorstagen ett ganska vanligt fel att de börjar glappa. har du möjlighet att hissa upp bilen så kan man ju ta tag i krängningshämmarstaget och rycka ltie så känner man om de glappar. Samma sak kan man göra med stabelisatorstagen. Finns säker fler saker men är de tips jag vet i allafall. Kan ju vara värt att känna på dem, istället för att börja byta saker i onödan.
Användarvisningsbild
av ketto
låter som om de skulle va vara krängningshämmarstagen som e dåliga! 120:-/st på Biltema
Eller övre stötdämparfästet
Eller länkarmen..
Kolla staget först!
den här är de ja menar: krängningshämmarstaget!
Bild
av catoo
Hejsan!
Har liknande problem med min 850 glt -93. Ett klonkande ljud från vänster bak. Ska införskaffa nya stötdämparfästen, det verkar ju itne vara någon extrem utgift... Men det jag funderar på är HUR man ser att de är utslitna, är gummit helt uttorkat då??? Och klarar man fixxa detta utan att behöva höja bilen, eller behövs en domkraft för att inte hela stötdämparen ska "åka upp"?
Tacksam för svar och tips!
/Jonas
Användarvisningsbild
av camaro69
catoo skrev:Hejsan!
Har liknande problem med min 850 glt -93. Ett klonkande ljud från vänster bak. Ska införskaffa nya stötdämparfästen, det verkar ju itne vara någon extrem utgift... Men det jag funderar på är HUR man ser att de är utslitna, är gummit helt uttorkat då??? Och klarar man fixxa detta utan att behöva höja bilen, eller behövs en domkraft för att inte hela stötdämparen ska "åka upp"?
Tacksam för svar och tips!
/Jonas
Bytte på min gamla 855 Turbo. Främre luckan i bagaget tas bort. Då ser du stötdämparfästena. Skruva bort muttern från stötdämparen. Själva fästet sitter sedan med 2 bult.

Felet är att dom torkar o spricker, vilket gör att dom delar sig.

Lycka till.

:D
av catoo
OK. En dum fråga kanske, men måste man hissa upp bakhjulet innan man byter stötdämparfästena??? Har ingen aning om hur prylarna ser ut kring stötdämparna mm, vad som är bärande mm. Tacksam för svar =)

//Jonas
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Nej, det behövs inte... Bilen kan stå kvar på backen :) Bara att lossa dämparna från fästena, sen fästena från bilen. Montera i omvänd ordning, lätt som en plätt!
Användarvisningsbild
av ankman
Jag har detta ljud på min bil och det är krängningshämmarbussningarna som är dålig.. Mycket irriterande ljud men det får vara till det blir sommar häruppe i jämtland.. Snöade i går (burr) +1,6
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:Nej, det behövs inte... Bilen kan stå kvar på backen :) Bara att lossa dämparna från fästena, sen fästena från bilen. Montera i omvänd ordning, lätt som en plätt!
Ett tips är att avlasta hjulet så det inte kan sjunka ihop. IFALL du nu har hårdare gasdämpare. Det kan inte kollapsa men det kan sjunka ihop tillräckligt irriterande för att det ska vara svårt att återmontera det.
av catoo
Ok, en kängningshämmarbussning borde väl enbart "klonka" när man svänger hårdare va?? Jag upplever mina probs när jag kör över ojämnheter... Jag är ny på området, men jag tänker att om jag inte hissar upp, och ev. tar av däcker så finns en risk att hela dämparen åker upp i bagageutrymmet? Är det inte den (stötdämparfästet) som håller "ned" hela paketet (hjul mm)???
/Jonas

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]