Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nabokov
Hej!

Har en V70 -00 2.4. Märkte att vänster framhjul (fälg och bromsskiva) var varmt häromdagen när andra sidan var kall - anliggande bromsar. Plockade ner ok och klossar, slipade och gjorde rent samt smorde styrpinnarna med avsett fett samt kopparpasta där klossarna glider. "Motionerade" sen in och ut kolven på oket ett par gånger men smorde inte då jag var osäker på om jag hade rätt sorts smörjmedel (har läst diskussionerna här). Monterade ihop - allt löper nu ok.

Efter provkörning och provbromsningar var vänster fram varmare än höger - dock bara marginellt. Antar att jag köpt mig lite tid.

Misstänker dock att jag måste byta oket snart - tyckte det var trögt att få in kolven (trögare än när jag gjort motsvarande på min tidigare bil - MB 190.

Och till frågorna: Skulle ni byta ok redan nu eller vänta tills det blir "för varmt igen"?. Skivorna skall bytas snart ändå - nästan slut Jag har aldrig bytt ok på volvo men verkar enkelt enl haynes. Hur är det att lufta systemet på v70 - har haft en del mardrömsproblem med MBn som bara löste sig med övertryck mm. Torde det räcka att ta bort det gamla oket och täppa igen - sätta på ett nytt och lufta på gammalt klassiskt sätt? Jag behöver väl inte tömma hela systemet/kretsen? Och det räcker väl att byta detta oket - behövs väl ej bytas i par.

Och slutligen - är skruvats ok bra? Har en bit till biltema....

Mvh Max
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att lufta är inte svårt, det är bara att lufta som vanligt. Och man kan byta oken styckevis.

Bromsar är viktiga saker och att byta oket inom snar framtid är ingen dum ide. Alternativt motionera oket lite mer i hopp om att kolven börjar löpa riktigt och problemet försvinner.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har blivit av med hjullager där jag haft anliggande broms, har förstått att gamla lager inte gillar värme. Sen att man kan förstöra skivan spelar väl mindre roll när du ändå ska byta den?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Det som är att ska man byta båda oken fram så lufta mellan varje ok du byter.
Har upplevt lite porblem när man byter båda och sen ska lufta.
av *pettson*
Som tidigare sagts kan man byta ok styckvis. MEN.. det är INTE rekommenderat just fram. För ett nytt ok kräver mindre kraft än ett nyare när du bromsar. Det gör att bilen kommer ofelbart att dra snett för dej när du börjar bromsa mjukt. Inte när du slår på en tvärnit men alltså när du kör mjukt. För att motverka detta så byter man parvis fram. Bak däremot är inte bilen lika känslig för detta. Där kan man utan tvekan byta styckvis.
Det är av samma anledning man inte byter en bromskiva fram och därför dom ofta inte är förpackade styckvis när det gäller fram.
Byte nåt på bromsen fram alltså.. = Axelvis.
Byte nåt på bromsen bak HELST axelvis men går även styckvis.
av rd350
Det går oftast bra att trycka ut kolven, rengöra den, smörja den med rätt sorts fett, ta loss damasken för att först montera den på kolven innan man sätter tillbaka den. Slå luftnippeln en smäll innan du försöker lossa den så släpper den lätt. Kolla även så bromsslangen "släpper tillbaka" Motionering utan att ta ut kolven och rengöra den brukar aldrig vara så länge.
av Kena
Jag brukar byta belägg innan de är helt utslitna bara för att kolven inte ska åka längst ut och släppa in smuts. Ett tips som jag fick av en gammal meckare som funkat i 25 år, har aldrig bytt ok på mina Volvosar.
Användarvisningsbild
av haggen
Om du en gång fått problem med trög kolv, så brukar det återkomma även om du smörjer och motionerar. Passa på att även byta bromsslangar fram ( jag hade fått påpekande om slangarna från besiktningen innan). Jag bytte skivor, ok, slang och även smuttsskyddsplåten fram för ett år sedan V70-99 Diesel 26000mil. Jag gjorde klart ena sidan, luftade med biltemas billigaste backventil och sedan andra sidan och luftade. Det enda problemet var att få loss bromsslangarna från bromsröret. Det blev till att kapa rören, sätta på ny "nippel" och sedan kona ändan på röret. Tänk på att du behöver en insex 7a på spärrnyckel och se till att det inte blir någon vridspänning i bromsslangarna. Lycka till!
av Nabokov
Oj - tack för alla snabba och informativa svar! Guld värt för en Volvonybörjare som mig själv!

Hmm - båda sidorna blir ju dyrt och lite väl meckigt kanske. Tyckte att när jag "motionerade" kolven att den gick lättare ju längre in jag kom mot bottenläget...klossarna är ok men inte nya och skivan är sliten (strax över 23 mm vilket enl haynes är minimum)

Alltså i menar att jag ska plocka av oket och byta packningarna med en repsats efter rengöring. Har aldrig gjort detta - det är alltså bara att "plocka" ut kolven, rengöra milt och smörja med rätt fett för att sedan trycka tillbaks kolven "baklänges"?.
Under tiden pluggar jag slangen för att förhindra läckage och luftar sen som vanligt..eller har jag missat något ?

Annars tänkte jag efter tidigare observation jag kanske har bättre funktion när kolven är närmre bottenläget (bättre glid) = det kanske räcker med att byta skivor och klossar till att börja med? Ja och vara observant på ev anliggning efter byte och i såfall snabbt ta sig an oket. Då sparar man ju en hel del pengar och jobb på okbytet. Jag lär väl inte hinna paja de nya skivorna på ett par dagars åkande med milt anliggande broms om så skulle bli fallet?

Vad tros om den "teorin"? :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan byta oken styckvis.
Om det inte var nån skada eller rost på kolven så kan du byta packningarna. Om det heller inte var nått fl på packningarn så behöver oken inte bytas.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]