Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Har länge haft besvär med att bilen läcker bensin.
men bara om man har över 50 liter i tanken har jag märkt.

utan att gå under att titta, så borde ju ni forumrävar veta exakt vart det läcker? det är säkert något vanligt förekommande.
är det tanken? armaturen? eller påfyllnadsröret? bränslepumpen?
av *pettson*
Dalmans skrev:Har länge haft besvär med att bilen läcker bensin.
men bara om man har över 50 liter i tanken har jag märkt.

utan att gå under att titta, så borde ju ni forumrävar veta exakt vart det läcker? det är säkert något vanligt förekommande.
är det tanken? armaturen? eller påfyllnadsröret? bränslepumpen?
Det absolut vanligaste och tråkigaste stället är att nån haft uppe armaturen och sen helt enkelt inte skruvat åt muttern ordentligt. Det verkar som att mer än en människa tror att hårdplast och torrt gummi ska glida bra ihop under tryck. När man sen tar isär, kollar att allt sitter och sen smörjer med t.ex vanligt vaselin på gummiytor och gängor. Ja då går muttern ned en bra bit till och läckage är ett minne blott.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Dig kan man lita på pettson! :)

så antagligen, så kan det räcka med att bara plocka ur armaturen och smörja upp och smacka dit igen?
vill ha lite kött på benen innan jag tar mig i kast med detta. vill inte gärna riva ner allt för att kolla vad som behövs, för att sedan montera tillbaka, fixa delen och sen riva igen.

men om det är vanligt förekommande att det räcker med smörjning som du beskriver så kan man ju ha detta gjort på någon timme och till en kostnad av en liten vaselin-klick.

trevligt :) tack för hjälpen!
av greenbay
Det är bra om det inte är full tank när du lossar... Ingen rökning, av med batteriet så det inte finns risk för gnistor, undvik syntetkläder pga statisk elektricitet, tänk efter före..
Och smörj med vaselin eller liknande, INTE olja.
/greenbay

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]