Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Hej!

Nu tror jag inte att det är något fel på bilen, men måste ändå fråga.

Innan jag bytte termostat så var stickan jämt i botten på motorvägen o va en bit under mitten när jag körde stats körning, och bränsleförbrukningen var lite högre, och nu efter byte så går den upp en bit över mitten
(ca kl 2)efter bara 5-10 min statskörning.

Är det normalt läge för stickan ?
Hur den kommer reagera när det är 25+ i sommar ?
jag fyllde på glyckol och vatten så den klarar -35 är det för mycket ? (bor i stockholm)

Eftersom jag köpte bilen med defekt Termostat så vet jag inte vad den har för optimalt läge :???:
varmt har jag i kupe´n nu iallafall och den verkar dra mindre soppa och den verkar gå bättre nu,

så jag tror jag gjort allting rätt

(köper alltid orginal delar från volvo)
av rd350
Hörs helt normalt, nålen ska ligga i mitten eller något övre. Är din kylare ok så kommer tempen att ligga på samma ställe till sommaren. Glykolen verkar också bra, hälften av varje ska man ha då brukar den tåla ca- 35 till -38 grader. Är man rädd om sin bil använder man destillerat vatten alternativt färdigblandad kylvätska.( Har du nu slagit i vanligt kranvatten kommer inte din bil att rasa ihop men det är inte det optimala.)
Användarvisningsbild
av jezper
rd350 skrev:Hörs helt normalt, nålen ska ligga i mitten eller något övre. Är din kylare ok så kommer tempen att ligga på samma ställe till sommaren. Glykolen verkar också bra, hälften av varje ska man ha då brukar den tåla ca- 35 till -38 grader. Är man rädd om sin bil använder man destillerat vatten alternativt färdigblandad kylvätska.( Har du nu slagit i vanligt kranvatten kommer inte din bil att rasa ihop men det är inte det optimala.)
Dock hade jag inget val än att dra i vanligt kranvatten, men destillerat är något att tänka på framöver då :)
Kylaren ska vara ok så nu känns det bättre.

Tack för svaret och god fortsättning :D
av PTV
rd350 skrev:Hörs helt normalt, nålen ska ligga i mitten eller något övre. Är din kylare ok så kommer tempen att ligga på samma ställe till sommaren. Glykolen verkar också bra, hälften av varje ska man ha då brukar den tåla ca- 35 till -38 grader. Är man rädd om sin bil använder man destillerat vatten alternativt färdigblandad kylvätska.( Har du nu slagit i vanligt kranvatten kommer inte din bil att rasa ihop men det är inte det optimala.)
Har kört mina bilar på vanligt kranvatten blandat med glykol i mer än trettio år och ingen bil vad jag vet vid detta datum har tagit minsta skada av kranvattnet.Det har varit fråga om både hårt och mjukt vatten där kylningen alltid varit fullgod utan större avsättningar i kylsystemet.

Men att ligga och köra med "stickan jämt i botten på motorvägen" (jezper) om det nu pågått för länge verkar inte vara så hälsosamt för motorns livslängd.
Användarvisningsbild
av jezper
PTV skrev:
Har kört mina bilar på vanligt kranvatten blandat med glykol i mer än trettio år och ingen bil vad jag vet vid detta datum har tagit minsta skada av kranvattnet.Det har varit fråga om både hårt och mjukt vatten där kylningen alltid varit fullgod utan större avsättningar i kylsystemet.

Men att ligga och köra med "stickan jämt i botten på motorvägen" (jezper) om det nu pågått för länge verkar inte vara så hälsosamt för motorns livslängd.
Nej det har inte pågått länge, det uppstod när den här kylan kom på mellan -5 -20 innan har den legat lite under mitten

Tack för rådet iallafall :)
Användarvisningsbild
av Scania
Jag har också kört bil dagligen i många år (ca 40) och har också alltid använt vanligt vatten att blanda glykolen med och har aldrig heller haft något som helst märkbart problem med det. Har ägt ganska få bilar men i gengäld haft dom i många år vardera, så om det inte vore bra borde jag märkt något. Har tex aldrig behövt byta kylare/haft vattenläckage på någon av dom.
av *pettson*
rd350 skrev:Det är när man lyfter av toppen man ser skillnad på vad man använt för vatten....
Låter väldigt lustigt. Glykolen innehåller det som krävs för att balansera ut vatten av alla de sorter idag. Däremot kör man med för lite glykol, eller ingen glykol alls så syns det väldigt fort, då finns inget som neutraliserar. Dom avfällningar du kan få överhuvudtaget sker ju endast till vattnet, i det här fallet mellan 3-5 liter blivit rejält varmt en gång, precis som när du fyller upp ditt pannsystem hemma. Värre var det när rödsprit var det som gjorde att vattnet inte frös förr..
av Kena
*pettson* skrev:
rd350 skrev:Det är när man lyfter av toppen man ser skillnad på vad man använt för vatten....
Låter väldigt lustigt. Glykolen innehåller det som krävs för att balansera ut vatten av alla de sorter idag. Däremot kör man med för lite glykol, eller ingen glykol alls så syns det väldigt fort, då finns inget som neutraliserar. Dom avfällningar du kan få överhuvudtaget sker ju endast till vattnet, i det här fallet mellan 3-5 liter blivit rejält varmt en gång, precis som när du fyller upp ditt pannsystem hemma. Värre var det när rödsprit var det som gjorde att vattnet inte frös förr..
Skulle man ha så mycket kalk i vattnet att de skulle ge avfällningar i motorn skulle man nog rekommendera vatten till de som lider av artros (urkalkat skelett)
av rd350
Det är inte kalk det handlar om. Det är galvaniska strömmar och joner och annat som nån kemist säkert kan förklara bättre. Som pettson skrev finns det tillsatser i glykolen som ska ta bort det, men varför tillsätta det först för att sedan neutralisera det? Prisskillnaden är minimal när man ändå håller på. På mc-verkstäderna används det inget annat än färdigblandad kylvätska, men där kostar kylarna betydligt mer än på en bil...

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]