Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Jag har en sån där! På min sitter den under/framför den där plastkåpan till höger om insuget (sett framifrån bilen) med en elkontakt och några slangar.
Gick alldeles utmärkt för mig att slita loss, göra rent och återmontera!
av SHO
Tack Marlboroman....jag misstänkte det kunde vara ngt sådant.
Har nu rengjort gasspjället men den fortsätter trilskas? Det är som sagt vid varm motor och när man åkt en bit (t ex motorväg) och sen trampar ner kopplingen så åker tomgången i botten (under 3-400 rpm) o ibland blir det motorstopp.

/S
Användarvisningsbild
av js1
Marlboroman skrev:Åk in på volvo och kolla om din bil har nya mjukvaran till spjället, annars ser du till at dem laddar in den.
Om bilen funkat i 10 år med ursprungsmjukvaran så känns mjukvaruproblem som ett långskott, eller?
js1 skrev:
Marlboroman skrev:Åk in på volvo och kolla om din bil har nya mjukvaran till spjället, annars ser du till at dem laddar in den.
Om bilen funkat i 10 år med ursprungsmjukvaran så känns mjukvaruproblem som ett långskott, eller?
Nya mjukvaran är till för att kompensera slitaget som uppstår i spjället. Tack vare slitget så blir det lite konstig signaler och mjukvaran kompenserar och ndrar lite i värdena med målet at spjället ska kunna användas ytterligare ett atal år fölrhoppningsvis innan ett byte blir nödvändigt.
av wexe
Du får juh en ny uppgraderad mjukvara så som jag förstått även ska tåla lite mer slitna spjäll Men kan juh även va så att det är dax för ett spjällbyte bara dyka in på volvo och se vad dom säger :-)-)
av SHO
Kände att jag kanske var lite slarvig med rengörandet...så jag plocka loss huset och gjorde en noggrann rengöring (mkt sot) o bytte tändstiften (som inte såg roliga ut) nu spinner den som en katt på stadiga 900 varv. Tackar för alla tips....kanske skall åka in till Volvo ändå...ny mjukvara kan ju vara bra s.a.s :D :D

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]