Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Ska ge mig på drivknutsbyte för första gången!
Enda frågetecknet så här långt är: kan jag ta lossa bärarmen vid subframe istället för under styrknoge som Haynes säger?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
taxi skrev:Hej! Ska ge mig på drivknutsbyte för första gången!
Enda frågetecknet så här långt är: kan jag ta lossa bärarmen vid subframe istället för under styrknoge som Haynes säger?
Tack på förhand!
Ja det kan man göra.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack! Men glömde det väsentliga förstås, låter det vettigt att lossa vid subframe istället?
av *pettson*
taxi skrev:Tack! Men glömde det väsentliga förstås, låter det vettigt att lossa vid subframe istället?
Nej det är absolut merjobb egentligen.. Men är sista utvägen om bulten igenom spindeln är ihoprostad och man inte har utrustning.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack igen! :D

Då går vi vidare på detta förfarande då jag har dålig OCH liten erfarenhet av kulleder; det står inget i Haynes om att skruva åt sista momenten under belastning, alltså att bärarmen ska stå rakt horisontellt ut från subframe. Ändå har jag läst om detta här nånstans?
av *pettson*
taxi skrev:Tack igen! :D

Då går vi vidare på detta förfarande då jag har dålig OCH liten erfarenhet av kulleder; det står inget i Haynes om att skruva åt sista momenten under belastning, alltså att bärarmen ska stå rakt horisontellt ut från subframe. Ändå har jag läst om detta här nånstans?
Ställ en pallbock under länkarmen när du monterat den. Ställ bocken så långt ut du kan utan att du riskerar att den flyttar på sej. Släpp ned bilen. Nu balanserar bilen på länkarmen och 3 hjul. Dra åt länkarmen i detta läget. OBS se till så höjden är justerad så som att det ungefär motsvarar att hjulet sitter på.
Haynes innehåller mycket saker och saknar desto mera. Men är ändå en bra grundbok för nybörjaren.
Användarvisningsbild
av taxi
...Kom på en sak till; det verkar inte svårt att byta packbox/tätningsring vänster sida innanför inre knuten mot växellådan, så jag tänkte göra det när knuten ändå är ute.
Men finns det olika tätningar? Tänkte åka förbi bilia då det är 100 meter från jobbet om det inte är som med t ex handbromsbackarna som verkar fungera bäst om man köper dom på biltema?
Användarvisningsbild
av taxi
Bild

Uppdatering:

ABS-kransen hade typ rostat bort, begagnat drivknutsfett är äckligt och fast jag fick bort bärarmens kulled, mutter från drivaxel, drivaxel från nav-splines, inre knut från växellåda och axel från yttre knut, allt utan problem, så fick jag inte bort packboxen från växellådan??? Känns osannolikt att det skulle kärva när allt annat gick så bra..?

Tack igen (D)

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]