Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEVET
Min V70 -97:a har börjat jäklas efter 30 000 mil.
Startar lätt vid kall motor, även nu vid några minusgradern ute.
Kör en runda och stannar motorn hemma på gården. Vrider om nyckeln igen, men då vill den inte starta.
Startmotorn slutar precis när motorn tänder till och alla lampor slocknar och bilen bara dör.
Låter bilen stå till den svalnat, därefter vips så startar den igen.
Förslag på fel tas tacksamt emot.

Vad felkodläser man denna bil med?
Senast redigerad av 1 SEVET, redigerad totalt 0 gånger.
av greenbay
Skulle kunna ha med kamaxelgivaren att göra, den behövs vid start, men om signalen är dålig går motorn trots det.
Om den inte fungerar vid start, vet inte styrsystemet om cylindrarna är i komp eller gasväxlingsläge, därför blir det ingen tändning.
En felkodsläsning bör kunna ge svar.
/greenbay
av fraazze
Bränslepumpsreläet är en klassiker.. Var precis likadant med flickvännens 855.. Var ett helvete och starta när den var varm.Så hade vi varit ute och kört fick vi stå och vänta på att den svalnat av allt i från 15-30 min.. Körde felkodsavläsning på den den visade nada. Efter lite forskning så chansade jag på att byta reläet och den har funkat ända sen dess. Reläet hittar du förmodligen under säkringsdosan i motorrummet. Har för mig att den har beteckning 103 på reläet. :-)-) Vill du inte köpa en splinkans nytt så se om du har nån skrot i närheten som kan tänkas ha. dem skänker nästan bort såna. Så slipper du ju betala fullvärdespris bara för att testa
av SEVET
Bilen har nu stått en vecka p.g.a. att jag haft annat att göra. Skulle ikväll prova att starta, men batteriet var lite dåligt. Kylan. Kopplade startkablar och fick knappt igång motorn. Tände till och stannade flera gånger, men till slut startade den. Stod och gick på tomgång 10 min sen skulle jag flytta bilen. Motorn orka ej dra då den ej gick på alla cylindrarna. Tvärdog igen.
Nu verkar det även vara problem vid kall motor. Hade i kväll -13 grader.
Letade lite efter bränslereläet 103, men kunde ej hitta det. Var sitter det?
Finns det något elschema för min bil tillgängligt någonstans?
av PTV
SEVET skrev:Bilen har nu stått en vecka p.g.a. att jag haft annat att göra. Skulle ikväll prova att starta, men batteriet var lite dåligt. Kylan. Kopplade startkablar och fick knappt igång motorn. Tände till och stannade flera gånger, men till slut startade den. Stod och gick på tomgång 10 min sen skulle jag flytta bilen. Motorn orka ej dra då den ej gick på alla cylindrarna. Tvärdog igen.
Nu verkar det även vara problem vid kall motor. Hade i kväll -13 grader.
Letade lite efter bränslereläet 103, men kunde ej hitta det. Var sitter det?
Finns det något elschema för min bil tillgängligt någonstans?
Ta bort de fyra torxskruvarna som sitter runt säkringslådan och lyft bort ovandelen så hittar du bränslereläet.
På både min 850 och S70 är det ett grönt relä om jag inte minns fel.Ovsett vilket så bör det mycket riktigt vara märkt med 103.
av Kena
-13 utan laddning i en vecka ska inte vara något problem. Förra vintern stod vår bil 1,5 vecka i -20 till -30, bara vrida på nyckeln och gasa iväg. Kan ju rekommendera att du byter batteri, kan ju vara det som är felet. Skulle det inte vara det så har du ju åtminstone en bil som startar av sej själv.
av SEVET
-13 utan laddning i en vecka ska inte vara något problem.
Nä men batteriet var ganska utkört redan då jag ställde bilen. Har laddat i natt och provade att starta nu på förmiddan, men startar inte. Precis när jag släpper nyckeln, så tänder den till en gång. Skall prova med startgas och även kolla tändkablarna.
Fy f-n vi hade -24 grader inatt (på Österlen). Tur att det inte blåste.
av SEVET
Har idag trotsat snö och kyla för att hitta felet med min bil.
Började med startgas, men ingen reaktion.
Tog bort fördelarlocket med tändkablar och fick en smärre chock.
Titta på bilderna och bedöm själva. Tycker det är mer underligt
att bilen gått ÖHT. Hoppas detta är felet.

Bild

Bild
Fullt av partiklar och smuts. Rent sönderbrännt.

Man kan skriva i smutsen med fingret.
Bild

Måste byta allt, tror jag byter även spolen.

Några förslag på inköpsställen.
Skruvat är billigare, men Volvo original är kanske ändå att föredra.

Någon som har erfarenhet?
av SEVET
Har nu åter fått igång "bråkstaken". Tack för tipsen.
Beslutade att köpa delarna hos min lokale Volvohandlare. Mest för att om något
skulle bli fel, så var det enklare att kunna byta delarna. Blev ju lite dyrare, 1922 kronor,
men med Volvokortet så blev det några kronor rabatt. Då köpte jag fördelarlock, rotor,
tändkablar (hade tidigare efter genomslag reparerats med eltejp) och kabel till spolen.
Satte i delarna och startade bilen. Den gick igång direkt, men gick dåligt på tomgång.
Den gick som en gammal diesel med regulator, mellan 1200 och 1600 varv. Lät den gå
någon minut, men stoppade den sen. Efter ett par minuters uppehåll startade jag igen
och sen har den gått bra.
Undrar vad som kan ha gjort detta fel?
Även radion har fått problem. Måste slå in koden för att få igång den trots att batteriet
ej varit frånkopplat.

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]