Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Tjenare!
Har problem med min stolsvärme i förarstolen.
Knappen funkar som den skall. Den lyser och levererar 12 v fram till kontaktstycket i förarstolen.
12 v löper sedan vidare från kontaktstycket genom termostaten vidare till det lilla svarta kontaktstycket som sedan går vidare upp i sittdynan. Antar att det går till slingan i sittdelen.
Har läst att värmeslingan i sittdelen och ryggdelen ligger i serie så om någon av slingorna är trasiga så fungerar inte stolsvärmen eftersom det inte blir någon hel krets. Bredvid det svarta kontaktstycket sitter det även ett grått kontaktstycke som jag inte får någon ström i alls och kablarna därifrån går upp i ryggstödet.
För mig låter det som om strömen kommer fram ända till värmeslingan. men sen inte kommer vidare genom slingan och ut igen för att bilda en hel krets eller har jag fel??
Min slutsat är att det berkar vara som om värmeslingan, förmodligen i sittsen har gått av.

Eller finns det möjligtvis någon som kan komma med något som kan hjälpa mig.

Är det någon som vet vad en värmeslinga kan kosta om det nu skulle vara den som har gett upp?

När jag skulle mäta kontakterna hittade jag även att kablarna till termostaten var av. Lagade naturligtvis detta.
Det ovan är utfört efter att det fixades.

Tacksam för svar och hjälp.
Mvh Kristoffer med frusen rompa.
av *pettson*
SVENNEV70 skrev:Tjenare!
Har problem med min stolsvärme i förarstolen.
Knappen funkar som den skall. Den lyser och levererar 12 v fram till kontaktstycket i förarstolen.
12 v löper sedan vidare från kontaktstycket genom termostaten vidare till det lilla svarta kontaktstycket som sedan går vidare upp i sittdynan. Antar att det går till slingan i sittdelen.
Har läst att värmeslingan i sittdelen och ryggdelen ligger i serie så om någon av slingorna är trasiga så fungerar inte stolsvärmen eftersom det inte blir någon hel krets. Bredvid det svarta kontaktstycket sitter det även ett grått kontaktstycke som jag inte får någon ström i alls och kablarna därifrån går upp i ryggstödet.
För mig låter det som om strömen kommer fram ända till värmeslingan. men sen inte kommer vidare genom slingan och ut igen för att bilda en hel krets eller har jag fel??
Min slutsat är att det berkar vara som om värmeslingan, förmodligen i sittsen har gått av.

Eller finns det möjligtvis någon som kan komma med något som kan hjälpa mig.

Är det någon som vet vad en värmeslinga kan kosta om det nu skulle vara den som har gett upp?

När jag skulle mäta kontakterna hittade jag även att kablarna till termostaten var av. Lagade naturligtvis detta.
Det ovan är utfört efter att det fixades.
Tacksam för svar och hjälp.
Mvh Kristoffer med frusen rompa.

Slingan till sätesdelen kostar 600 lite drygt. Men det vanligaste felet är att lödningen mellan inkommande kabel och sätesslingan spruckit så kabeln flyttat på sej. Lossa stolsklädseln i framkant av stolen så kommer du åt att följa kabeln upp till lödningen. Väl där brukar det bara vara att löda om.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]