Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Black855power
var ute körde med min 855 idag och helt plötsligt kvävde sig den sen dog den, sen dess har den inte startat, öppnade expansionkärlet och fick se att det var lite brunt i vattnet sen lukta det gammal sliten olja av vattnet. kan det vara toppackningen som gett sig? är den svår byta? need help :)

bilen har varit knepig ett tag, har gått hur bra som helst när den e kall sen när den blivit varm så svajar den på tomgången sen tillslut dör den. kan packningen göra så?
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ät det en t5 så kan det ju vara vad som,, visst kan det vara packning. men det kan lik väl vara vacumslang lr nått med oljan.. gör ett komptest och kolla alla slangar/anslutningar,stift.. testa spraya startgas efter lmm samntidigt som du gör ett försök att starta bilen
av Black855power
fraazze skrev:Är det en manuell eller aut? Lite mer om bilen..

Bilen är en Volvo 855 20 ventilare med manuell växellåda, ingen turbo, bilen startade till senare på kvällen sen, men den rök vitt sen när ja gasa till så blev röken svart. plus när den kom upp i temp och ja gasa så gick den inte på alla burka så jag e lite orolig:( plus om man öppna på fyllning locket till oljan så var det lite vitt på locket :shock:
av Black855power
Sevenfold skrev:ät det en t5 så kan det ju vara vad som,, visst kan det vara packning. men det kan lik väl vara vacumslang lr nått med oljan.. gör ett komptest och kolla alla slangar/anslutningar,stift.. testa spraya startgas efter lmm samntidigt som du gör ett försök att starta bilen

prövade startgas redan efter den dog men den tände inte ens på de så det verkade lite konstigt tyckte jag, vet inte vad som kan ha hänt med bilen:(
Användarvisningsbild
av Sevenfold
byt du packning mellan block och topp det borde nog lösa ditt problem--
hade du gjort komptest?
av Black855power
Sevenfold skrev:byt du packning mellan block och topp det borde nog lösa ditt problem--
hade du gjort komptest?

Nej jag har inte gjort det än, men jag tycker det ingen idé att slänga massa pengar på en motor som gått snart 40 tusen mil, har en annan som gått 20 som jag tänkte slänga i, det är nya lameller på den motorn med, och dom är rätt slitna på denna, slirar om jag nu råkar gasa lite för mycket. går det få ur motorn uppåt eftersom jag ingen lift har?
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ja klart det går uppåt,,, lossa drivaxlar intill motorn, sen fästen slangar och kablar

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]