Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CyberTron1
Hej!
Jag har två problem

1. Dåligt med värme i kupéen
2. Tempnålen i instrumentbrädan rör sig inte alls.

Är det så att det är en ny termostat som behövs? eller är det en ny tempgivare eller är det helt enkelt båda?

tack för svar
/Micke
hej och tack för ditt snabba svar. Då skall jag testa det! det verkar inte som att det är så svårt heller efter de guider och bilder jag sett...även för en datatekniker som jag som kan inget alls om bilar...typ..

tack!
av jensa30
Ska vi inte ropa hej ännu!
Bara du inte har samma idiottermostat som mig, plocka ner både servopump och annat för att komma åt!
Och billig var den ju inte heller, över 1000 spänn!!!!
jensa30 skrev:Ska vi inte ropa hej ännu!
Bara du inte har samma idiottermostat som mig, plocka ner både servopump och annat för att komma åt!
Tänker inte du på dem nyare modellerna (efter år 2000 nån gång) där man lär byta hela termostathuset? Termostaten till 850 kostar runt 100:- och den komemr man ut utan några som helst bekymmer
Användarvisningsbild
av Carina
Marlboroman skrev:
Tänker inte du på dem nyare modellerna (efter år 2000 nån gång) där man lär byta hela termostathuset? Termostaten till 850 kostar runt 100:- och den komemr man ut utan några som helst bekymmer
Ja om inte skruvarna sitter som själva f*n, man efter goda råd knackar lite försiktigt på skruvarna och knäcker huset :oops: DÅ blir det bökigt/dyrt....
:P :P :P :P
av wexe
Förstår ej varför man ska byta hela huset på dom nyare jag gick in och beställde en termostat till gamla v70 istället passade hur bra som hellst och fungerar kanon
av *pettson*
Carina skrev:
Marlboroman skrev:
Ja om inte skruvarna sitter som själva f*n, man efter goda råd knackar lite försiktigt på skruvarna och knäcker huset :oops: DÅ blir det bökigt/dyrt....
:P :P :P :P
Goda råd? :shock: Det är inte GODA råd att säga åt nån att knacka på termostathuset :-)-)
hehe,..tackar för alla GODA råd :D

inte knacka, ta det lugnt, lite 5-56 på skruvarna kanske?
Är det något man kan "sätta fel" eller är det bara slang av (häll av lite vätska) skruva loss skruvarna, lyft upp locket, ta ur termostaten, sätt i den nya sätt på locket och sätt tillbaka slangen. Fyll på med glykol och testa och se om allt fungerar?
hej och tack för alla tips! (även från andra trådar!)
jag har nu gjort det! bytt termostat alltså! gick över förväntan, även jag, en it-kille som har tummen mitt i handen lyckades! jag sparade på så sätt 900:- (som det skulle kostat på verkstaden)
så tack! Nu fungerar både värme och nål!
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]