Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuz
Efter jag bytte till helt nya vinterdäck för en vecka sen så har bilen börjat svänga till,det verkar inte svänga i ratten utan det är som om hjulen inte sitter fast. Det är inga vibrationer bara att det helt plötsligt börjar åka snett så man får vrida till ratten lite för att hamna på rätt bana igen. Det behövs fylla på servoolja, men kan det göra så att ratten inte hänger med hjulen?
av magnuz
185/65 R15 kollade lufttrycket och såg att det var olika tryck i alla däck, de satte på däcken för en vecka sen trodde de kollade att trycket blev jämnt. Servooljan hade rätt nivå, såg fel förut.

Jag har känt på däcken, men de är inte något glapp som man märker. Ska kolla muttrarna också.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har samma dimensioner och jag har 2,5 bar, eller vilken enhet det nu är. Stora skalan på statoil. :D
Blev det nåt bättre med rätt tryck då?
av magnuz
Den svänger även med jämnare luftryck, har 2.5 i fram och 2.3 i bak nu. Har man ratten rakt så åker bilen efter ett tag lite åt vänster sen bli det lite åt höger, så det är som om något skevar, bromsar man så kan det dra lite åt vänster. Låter det som hjulproblem eller något annat, drivknutar, styrleder? Däcken är helt nya, de sattes på för en vecka sen.
av rd350
"stel" rattknut ger symtomen du beskriver. Hissa upp och känn om styrningen går lätt. Du kan även prova att skifta fram och bakdäck eftersom det kom när du lagt på hjulen.
av magnuz
Det går lätt att styra fast den står på marken, känns nästan lite för lätt ibland, ungefär som om de nya däcken är jättelätta. Kan vara så att det var samma instabilitet med de gamla däcken, men de vibrerade då så jag trodde det berodde på obalansen.
av zäta
Vad för bil?????
det kan vara glapp i nedre spindellederna som gör detta, trots att du inte känner det med händerna. Jag hade samma problem på min S-70 och glappet visades inte förren jag var på besiktning av bilen och dom ruskade framändan på bilen med ruskaren på billyften.
av magnuz
Volvo S70 -99, det kommer inte hela tiden har jag märkt nu. Kanske beror på underlaget på vägen eller temperaturen, men då kanske de är någon broms om inte släppt riktigt.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]