Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kulisgirl
För några dagar sedan upptäckte jag att bilen blev trög i höger och vänstersvängar. Trodde först det var vinterdäcken som tog i, men detta är inte fallet.
Finns ett litet läckage på slangen till sevooljan, men det är tätat med silvertejp och jag har inte sett någon mer olja rinna ut där.
Oljenivån i sevon är ok, hade inte skadat med en eller två dl till tror jag. Ligger strax under C, när bilen är kall.
Servooljan är ganska mörk.

Läste här på forumet om nedre rattaxelknut. Några har även pratat om styrleden och någon styrrem.
Bilen har gått 31000mil.

Vad tror ni det kan vara? Hur dyrt kan detta "lilla" fel bli?
av fraazze
Ehh va? Dem kan du inte se med blotta ögat för dem sitter uppe på fjäderbenet.. Man kan möjligtvis om du har tur lysa med en ficklampa eller om du har långa fingrar så kan du känna om dem e kassa.. Brukar vara att dem slits så mycket att det går hål på gummit och så rostar metallplattorna i skålen vilket medför att den kan bli väldigt trögstyrd.. Hade det på förra besiktningen och fick det på bra att veta men noggrann som man e bytte jag ut dem och sen blev det betydligt mycket lättare att styra kan jag lova...
Användarvisningsbild
av taxi
Kärvande rattaxelknut tror jag yttrar sig som omväxlande trög/normal styrning, om det hjälper nåt?
av kulisgirl
taxi skrev:Kärvande rattaxelknut tror jag yttrar sig som omväxlande trög/normal styrning, om det hjälper nåt?
Låter lite misstänkt som detta.
Den är extra trög precis vid start. När jag sen kört en bit brukar den gå något lättare. Sicksackar jag med bilen så känns det ingenting.
av kulisgirl
fraazze skrev:Ehh va? Dem kan du inte se med blotta ögat för dem sitter uppe på fjäderbenet.. Man kan möjligtvis om du har tur lysa med en ficklampa eller om du har långa fingrar så kan du känna om dem e kassa.. Brukar vara att dem slits så mycket att det går hål på gummit och så rostar metallplattorna i skålen vilket medför att den kan bli väldigt trögstyrd.. Hade det på förra besiktningen och fick det på bra att veta men noggrann som man e bytte jag ut dem och sen blev det betydligt mycket lättare att styra kan jag lova...
Ska be dem som ska kolla bilen att se om de ser ok ut.
av kulisgirl
*pettson* skrev:En bild säger mer än tusen ord..
Bild
Ser de ut så, så förstår jag om bilen går trögt! :shock:
Ska se om jag kan få den upphissad imorgon och kolla det.
Användarvisningsbild
av taxi
...Och om den bara styr trögt vid kallstart/uppstart så kanske det är något annat än knuten i alla fall?
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]