Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorelf
Reläet till kupéfläkten har kastat in handuken. När jag tog dän det gamla reläet upptäcker jag att det inte var samma varunummer på reläet som satt i och som det volvo ville att jag skulle ha.

Det som satt i heter 899628 och volvo menar att reläet som jag skall ha heter 9494787

Är det någon skillnad i funtktion, spelar det någon roll vilket av dem jag sätter i?

MVH
Elf
av *pettson*
Skaffa numret som rekommenderas. Även om det kanske inte är nån skillnad så gör det saker lättare i framtiden om det nu skulle hända igen.
av motorelf
Jo det var så jag tänkte, men jag tror inte att reläet som satt i är bytt någon gång utan är sen bilen var ny. Det reläet är tydligen ganska vanligt i volvo 700-900 så man blir lite fundersam, har redan beställt det som volvo rekomenderade.

Kan tilläga att ena stiftet på reläet var totalt sönderbränt, sockeln eller honan eller vad man nu skall säga....den grön klumpen som man sätter reläet i var även det sönderbränt.

Skall höra med volvo när jag hämtar reläet varför det satt ett annat i.
Användarvisningsbild
av olindh
Ibland utgår gamla artiklar och ersätts med nya med annat artikelnummer så det är säkert rätt. Det är ganska vanligt.
av motorelf
Tog en sväng förbi skroten och hittade ett relä i en något nyare 850. Bilen saknade ECC och såg ut som min gör bland sladdar och fläktar bakom bakom handskfaket. Dock så var det ett annat relä som satt i bilen, kommer inte i håg vilket varunummer/serienummer som reläet hade men det var inte något av de tidigare nämnda.

Är det falrigt att testa om det funkar i väntan på att reläet som volvo rekomenderar skall komma. Vill inte gärna åka Ford Focus hela helgen och början på kommande vecka.

Sammanfattnngsvis:

Är det "farligt" att testa mitt nyfådda relä? :-O)

Vad är det som kan hända om jag testar? :twisted:

MVH

Motorelf
av motorelf
Det verkar funka bra med det reläet jag hittade och alla 4 fläktlägen funkar. Tycker kanske att 1 och 2 känns lite klenare än vad jag minns men det är en skillnad mellan alla nivåer..
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]