Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Min ABS lampa har börjat lysa. För några veckor sedan så började den lysa under färd, och då man stanade bilen och startade den igen så slocknade lampan och bromsarna fungerade. Men nu så slocknar inte lampan då man vrider på tändningen utan den lyser konstant.

Jag har fått två felkoder på mina ABS bromsar.

3-1-2 Höger framhjulsgivare bruten krets eller kortslutning
3-2-2 Höger framhjulsgivare oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40km/h

Jag har kontrolerat ABS givaren höger fram och lät mäta den med en multimeter. Den var på 1001 ohm, och i kontakten då jag vrider på tändningen var det 3,5V ca.

vad kan det vara för fel, är det möjligtvis pulshjulet som har gått sönder?

Tacksam för svar/Nicklas.
bonden skrev:kolla abs kransen, händer att dom går sönder, annars är det bara att testa byta givare
Jo jag ska kolla kransen, har bytt den på vänster sida fram för något år sedan. Men givaren kan alltså vara trasig även fast den ger över 1000 ohm?

MVH/Nicklas
Ohm är ingen bra metod (underförutsättning att du inte har kabelbrott) kolla kransarna och testa sedan att byta ena givaren mot en biltema givare då utgår jag ifrån att du har en 850 för de passar inte till v70 och blir det bra så byt den andra (även om jag har svårt att tro att du har fått fel på båda två)
SVAR Ja den kan vara kass även om den visar ett rimligt motstånd (det vet jag av dyrköpt erfarenhet)
oldtimersmc skrev:Ohm är ingen bra metod (underförutsättning att du inte har kabelbrott) kolla kransarna och testa sedan att byta ena givaren mot en biltema givare då utgår jag ifrån att du har en 850 för de passar inte till v70 och blir det bra så byt den andra (även om jag har svårt att tro att du har fått fel på båda två)
SVAR Ja den kan vara kass även om den visar ett rimligt motstånd (det vet jag av dyrköpt erfarenhet)
Okej, jo det är en Volvo 850 -93a :)

enligt felkoderna så är det höger framhjulsgivare som inte får någon signal. ABS lampan lyser konstant när jag startar bilen och den slocknar inte heller under färd.

Efter att jag hade nollställt felkodsläsaren finns endast den här felkoden kvar: 3-1-2 Höger framhjulsgivare bruten krets eller kortslutning

Om kransen är dålig ska väll lampan indikera fel då jag börjar köra överstigande 40 km/h?

jag har fått bytt kransen på vänster sida fram för ett två år sedan och då tändes lampan då man körde över 40 km/h inte annars.

Visst måste jag lossa bromsoket och bromsskivan för att kunna se kransen?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
Kransen sitter på drivknuten..
Den har INGET med diagnosen att göra.
Mät upp kablaget så det inte är skadat. Mät samtidigt som du rör på kablaget.
Sitter i en liknande sits fast min varnar för vä fram givare. Får endast en felkod och det är kod 321 med vol-fcr.
Kod 321 " Vä fram givare oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h.

Min ABS lampa kan vara släckt i flera mil för att sedan helt plötsligt tändas under körning ex.vis i motorvägs fart.
Om man då stannar och stänger av motorn och startar om så släcks lampan så fort man kör fortare än 40 km/h och kan sedan förbli släckt mellan 1-30 km för att sedan helt plötsligt tändas igen.

Är det fortfarnde givaren som spökar? Har inte kollat eller ohm mät på den än.
Eller något glapp i någon kabel eller i ABS boxen.
Tror inte i mitt fall inte riktigt på kuggkransen.

Hur kommer man åt kuggkransen bäst för en inspektion?
*pettson* skrev:Kransen sitter på drivknuten..
okej, jag har mätt kablaget, 3,5V fick jag ut där. Är det för lite eller hur mycket ska det vara?

ABS lampan lyser konstant då jag startar bilen, alltså kan det väll inte vara klappkontakt?

kan det vara så att givaren är skitig där den sitter mot kransen eller att kransen är full med bromsdamm och liknande att det kan bli dålig signal på grund av det?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
okej, jag har mätt kablaget, 3,5V fick jag ut där. Är det för lite eller hur mycket ska det vara?

ABS lampan lyser konstant då jag startar bilen, alltså kan det väll inte vara klappkontakt?

kan det vara så att givaren är skitig där den sitter mot kransen eller att kransen är full med bromsdamm och liknande att det kan bli dålig signal på grund av det?

MVH/Nicklas.
Är vi överens om att när allt är helt så finns inget problem?
Jag bad dej mäta kablaget, inte mäta spänning. Iof är det bra att du fått ut spänning ur kablaget, nu vet vi att det inte är avbrott. Men hur mycket spänning försvinner på vägen? Är det korrekt eller fel? Hur många ohm är det i kablaget? Hur ser kontaktstycket ut? Ärgat ? fint?
Kablaget ska mätas både stilla och när man rör på det.
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:

MVH/Nicklas.
Är vi överens om att när allt är helt så finns inget problem?
Jag bad dej mäta kablaget, inte mäta spänning. Iof är det bra att du fått ut spänning ur kablaget, nu vet vi att det inte är avbrott. Men hur mycket spänning försvinner på vägen? Är det korrekt eller fel? Hur många ohm är det i kablaget? Hur ser kontaktstycket ut? Ärgat ? fint?
Kablaget ska mätas både stilla och när man rör på det.
jaha okj, då borde jag ta reda på hur mycket spänning det ska vara till givaren då?, hur många ohm ska det vara i kablaget? spelar det någon roll om man har tändningen av eller på?

kontakten ser fin ut, rena stift och ingen ärga.

MVH/Nicklas.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]