Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjarnmark
Hej,undrar om ni kan hjälpa mig luska ut felet på min ac (volvo v70 -98)
när jag sätter på ac´n i bilen lyser knappen,men jag hör inte magnetkopplingen:S
provade att lossa ventilen o trycka.o där pös på bra..så e där gas då tro? eller e det bara ett trycksom laddats upp.
är det lönt att prova fylla på?känner en som kan göra det:)
men eftersom jag inte hör magnetkopplingen så är det kanske inte lönt?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Du måste kolla om tryckvakten fungerar enklast är ta av de 2 kablarna på den sätt ihop dom med motorn igång och se om kompressorn slår på.
Får dock inte göra det mer än någon sekund för om det skulle va för lite gas så inte kompressorn går sönder.
Måste du ohm mäta tryckvakten om du har 0 ohm då vet du att det är nog med gas.
Har du 0 ohm och spänning till magneten så behöver du kolla va stort spel du har på magneten för det kan vara för stort så därför den inte drar.
Men enklast är att kolla spänning och tryckvakt.
av bjarnmark
ockej tack ska kolla upp det idag, men en annan dum fråga...var sitter tryckvakten? är det den som sitter på högra röret framifrån?ska jag kortsluta den kabeln?
av bjarnmark
Jag provade precis att kortsluta tryckvakten på högra rören, men hände inget?
kan det vara räläet som e kass?eller måste jag shimsa den, kolla precis mellanrumet men det ser ut att va väldigt lite typ 0,5cm max
av Mackansglt
bjarnmark skrev:Jag provade precis att kortsluta tryckvakten på högra rören, men hände inget?
kan det vara räläet som e kass?eller måste jag shimsa den, kolla precis mellanrumet men det ser ut att va väldigt lite typ 0,5cm max
Alltså, det är själva kabeln till tryckvakten som skall kortslutas, inte själva tryckvakten. Då lurar man systemet med att det finns bra tryck och då skall kompressorn hoppoa igång.

0.5 cm= 5mm. Är aldeles för mycket spel i kopplingen. Skall ligga mellan 0.3,-0,6 mm.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]