Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zell
Jag har problem med ACn, kyler inte alls.
Vid 16 grader utetemp och mulet kommer den ner till 18 grader. Vid 22 grader utetemp och gassande sol kommer den inte ner till mindre än 25 grader.

Kollat genom lite här och det pratas om att höra att kompressorn går igång, men hur fanken hör man det när allt man hör är motorn?

Har kikat lite på glappet på magnetkopplingen, och det ligger på 1 - 1.05mm vilket är alldeles för mycket. Men felet med för stort glapp i magentkoppling verkar symptomet vara att ACn funkar iaf ett litet tag och sedan slutar kyla, även för de med 1.15 mm glapp. Min kyler dock inget alls. Så just nu kan vi bortse från magnetkopplingen antar jag?

Kondensorn ser ren ut, så den borde kunna kyla bra.

Läste i en annan tråd här att man kan känna på rören till kupén.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 79#p423983
Och det lilla röret är "pinkjummet" men det grövre röret är hetare. Och då är det redan där något som är fel verkar det som. Vad?

Jag har hittat en engelskspråkig guide, för hur man kommer åt/byter förångaren.
http://woodjoiner.com/volvo/
1. Vad för symptom ger en felande förångare?
2. Om jag ska göra detta ingrepp med att byta förångare, antar jag att man måste tömma AC-systemet på köldmedel? Finns det någon bra guide på det?

Jag är inte sugen att lämna in bilen på bilmek som har fått en 30 minuters kurs i att reparera AC. Eller vad är eran åsikt?
Nackdelen är att närmsta Avantia-verkstad ligger 18 mil bort (enkel resa). Finns det andra AC-relaterade verkstäder som också tar bilar?

Ska jag i första hand trycktesta systemet, eller schimsa om magnetkopplingen, eller var börjar jag?
Senast redigerad av 1 Zell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
1 felande förångare - främst så läcker den ut kylmedlet - annars skulle den möjligtvis kunna vara tät så inte luften kommer igenom.
2 pettson hade någon "guide" med bilder - inget roligt - hela instrumentpanelen ut ur bilen

åter till ditt fel:
90 % chans att du har för lite kylmedel i systemet !
så fort trycket sjunker under en viss nivå så får inte kompressorn ström !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Zell
Tack för svar.

Uppföljning:
Jag slog mina synapser ihop och ställde mig med huvvet i motorhuven.
Jag gjorde en fulfix som omnämns här i forumet med påsklämmor, så nu är glappet på magnetkopplingen 0,3. Men magnetkopplingen går fortfarande inte runt.

Går det att tvinga igång kompressorn, för att felsöka den?
Har läst om att bygla lågtryckspressostaten, men var sitter då den? Är det den med kontakt som sitter på det grova röret precis vid torpedväggen? Byglar man då i kontakten mot kablarna, eller på kontakterna som sitter på röret?
Är det allt för att tvinga igång kompressorn?
Användarvisningsbild
av emwtur
varför inte lägga några hundralappar på en felsökning av ett proffs?
(lämna den inte hos Sörmans i Borås ).

Jag gav ca 400:- för en felsökning på min och fick reda på vad problemet var - eller ungefär iallafall.
/emwtur
Användarvisningsbild
av Zell
emwtur skrev:varför inte lägga några hundralappar på en felsökning av ett proffs?
(lämna den inte hos Sörmans i Borås ).

Jag gav ca 400:- för en felsökning på min och fick reda på vad problemet var - eller ungefär iallafall.
/emwtur
Att kunna felsöka själv i största möjliga mån sparar pengar, framför allt för att man med en fyrbarnsfamilj får vända på slantarna och spara på utgifter. Speciellt när man har kasst betalt jobb. Så 400:- är en hel del för mig. Samt att man blir utan bilen ett tag..
Men visst, hade jag obegränsat med pengar hade jag lämnat in bilen för länge sedan.

Och som bonus när man försöker spara pengar så får man meka lite också..

Men, har nu iaf byglat lågtryckspressostaten och kompressorn går igång. Så då kan jag lägga kompressorn bakom mig än så länge.

Antar att det är trycktest nästa steg.. skulle inte förvåna mig med min otur att det är förångaren som felar, för jag ser då fasen inte fram emot att riva instrumentpanelen.
Användarvisningsbild
av Zell
Zell skrev:Antar att det är trycktest nästa steg..
Men jag glömde för en kort stund att man bor i världens jävla håla.. Den lokala volvomekarn har inte utrustning för trycktest, än mindre utrustning/gas för påfyllning..
Det är ingen kyltekniker som har vägarna förbi Sveg som kan trycktesta på min bil? Jag bjuder på kaffe & bulle:D
Användarvisningsbild
av eccy243
Om pressostaten är byglad, och kompressorn då startar. Då ÄR felet att det inte finns kylmedia i systemet. (Kör INTE med pressostaten byglad, kompressorn skär av att gå utan kylmedia.) Nästa steg är alltså att provtrycka för att se vart det läcker. Att sätta igång och planlöst byta prylar utan att veta vad som läcker kan bli väldigt dyrt. Dessutom, när grejjen som är trasig är bytt, måste systemet fyllas. Vilket innebär att du ändå måste besöka en AC-verkstad.
Användarvisningsbild
av Zell
eccy243 skrev:Om pressostaten är byglad, och kompressorn då startar. Då ÄR felet att det inte finns kylmedia i systemet. (Kör INTE med pressostaten byglad, kompressorn skär av att gå utan kylmedia.) Nästa steg är alltså att provtrycka för att se vart det läcker. Att sätta igång och planlöst byta prylar utan att veta vad som läcker kan bli väldigt dyrt. Dessutom, när grejjen som är trasig är bytt, måste systemet fyllas. Vilket innebär att du ändå måste besöka en AC-verkstad.
Näe, jag vet redan att den tar stryk av det, har bara byglat och bekräftat att den får el och snurrar.

Japp, är på jakt redan efter trycktest, men bor så jäkla taskigt till.

Men det jag menar är att allt som jag kan göra själv gör jag själv, som t.ex. felsöka och byta delar. Men att planlöst byta delar som kanske inte ens är felande kostar ju också pengar, så det gör jag ju självklart inte.
Användarvisningsbild
av taxi
Du kan skruva av pressostaten som du byglade kontakten på, därunder sitter en ventil som kommer pysa till om du har gas kvar, kanske är det en liten läcka som får "godkänt" vid vacuumsugning/trycktest? Då kan man komma undan med 1000 till 1500 kr för påfyllning sen, och som kanske eller kanske inte håller några år.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Zell
Man slutar ju aldrig förvånas...

Fick tag på en kylsnubbe idag i området. Jag nämnde att jag skulle trycktesta ACn varpå han undrar exakt var jag bodde, när han fick reda på det så skulle han dyka förbi på vägen hem.
Gött tänkt jag och sade till honom att jag skulle förvarna dem där hemma avslutade konversationen. Gumman tar vid då han kommer då hon är hemma med bilen.

Det man då tänker sig är att han då knackar på, säger "hej, jag ska göra ditt och datt."
Den som är hemma då skulle då svara, "jaha, vad kostar det då?". Varpå man har valmöjligheten att säga, "nej tack, då vänder jag mig någon annanstans" eller "ja, men det blir kanon det!". Ett avtal är klart eller inte.

Det som händer är följande.
Han kommer.
Han knackar inte på.
Han börjar felsöka OCH REPARERA.
Gumman är ovetandes att han ens är där.
När han är klar kommer han in till gumman, säger "det här har jag gjort och kommer kosta 1500 plus moms. Jag skickar fakturan".
"eehm, jaha" säger gumman. Hon fattar som att han bara fyllt på kylmedel.

När jag kommer hem är han borta och när jag hör detta är jag helt mållös.... WHAT THE FUCK..

Jag vet bara inte var jag ska börja med alla fel som uppstått i den här situationen.

Yttermera, har han nu inte ens trycktestat, utan bara fyllt kylmedel. Vad händer då om en vecka om det är en läcka? Betalat 1875 SEK i onödan.. jag blir sååå trööött på folk ibland...
Det blir ett samtal till konsumentvägledaren imorrn iaf, det är säkert...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]