Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Volvo 850 96:a 2.5se.
I morse när jag skulle till jobbet så startar inte bilen. Öppnade med fjärren stoppade in "pinnen" för startspärren och lampan för startspärr lyser med fast sken som den skall. När jag sedan vrider på startnyckeln så händer inget alls. Lampor lyser i instrumentpanelen och halvljuset lyser utan att försvagas när man försöker starta. Mina undringar nu är.

Vad kan det vara för fel?

Kan det vara fel på startspärren fast det reagerar som den skall när man låser upp den??

Eller säkring??

Eller fel på Startmotorn??

Om man drar en startkabel från + på batteriet direkt på + på Startmotorn hoppar den igång då om startspärren krånglar eller måste man koppla loss sladdarna från starmotorn så den blir "ren" innan man kopplar ström direkt på denna för att kolla om det är startmotorn som tackat för sig.

Någon som har förslag på lösning så jag kan börja söka i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet??
Mvh. Kenneth.

P.s. Har en sommarbil MB CLK så jag kom i tid till jobbet.
Användarvisningsbild
av kenlav
Kom hem nyss från jobbet och tänkte börja felsöka startproblemet men det gick inte att öppna dörrlåsen med fjärrkontrollen. Skulle då öppna med nyckeln men det gick inte heller. Jag bytte igår ut min trasiga motordrivna stereoantenn på bakflygeln via bakluckan och på forumet så finns en tråd om att den plusskabel som försörjer dragkrokskotakten med ström kommer från samma säkring som imobelisern och den sladden gick även till min motordrivna antenn, jippie tänkte jag säkringen har gått, så motorhuven måste öppnas för att kolla säkringen. Kollade bakluckan när jag inte kunde komma in i bilen och den var inte helt stängd så belysningen har lyst hela natten varvid batteriet laddats ur och därav kom jag ej in i bilen med nyckel eller fjärren. Så jag kröp in i kupén via bakluckan efter att fått ner ryggstöden och öppnade motorhuven . Kopplade därefter på ett par startkablar från min andra bil och voila bilen startade direkt. Så nu står batteriet på laddning och allt är frid och fröjd. Nytt batteri kommer att införskaffas. Någon som har ett bra tips på ett bra batteri??

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&ou[…]

För att jobba med köldmedia krävs c[…]

Ja, blir ju billigare med full tank då. :-)

Tack för info, Verkar hoppfullt! Verkar som u[…]