- tor 03 jun 2010, 11:09
#414899
Hej och tack för ett trevligt forum där jag gör ett försök som medlem. :D
Ej original lättmetallfälgar med för stort centrumnav som sattes på en Volvo S70 med 10 000 mil på mätaren där bultarna drogs enligt konstens alla regler när fälgarna fick centreras för hand när de rörde sig på alla håll i förhållande till centrumnavet.Vid provkörning upptäcktes vibrationer i bilen vid ca 110 km/h där detta enligt däckfirman berodde på avsaknaden av en centrumring för att centrera bilens fälg mot navet trots att fälg och däck var balanserade där jag tyckte att bultarna i sig själv skulle lyckas med detta vilket de nu inte gjorde.Dessa centrumringar av plast sitter permanent i navet på fälgen och fösvinner inte som jag läst på andra forum eller bara har en påverkan vid fastsättning av denna fälg där det enligt däckfirman räcker med ett hål i vägen för att fälgen ska kunna förflytta sig trots hårt dragna bultar som i sin tur flyttar fälgen om än aldrig så lite och naturligtvis ger upphov till dessa däck vibrationer vid högre farter.Hade inga större vibrationer innan detta däckbyte och är lite förvånad över att dragna koniska hjulbultar inte lyckas centrera eller för den delen hålla kvar fälgen på rätt plats !?.Har förutom denna S70 två andra Volvo bilar i familjen som rullat mycket längre och med hårdare körning som med förvisso original fälgar aldrig skakat det minsta även vid högre farter trots sämre däck !?.Frågan är naturligtvis om dessa centrumringar betyder så mycket som det nu påstås. ?:-/
Ej original lättmetallfälgar med för stort centrumnav som sattes på en Volvo S70 med 10 000 mil på mätaren där bultarna drogs enligt konstens alla regler när fälgarna fick centreras för hand när de rörde sig på alla håll i förhållande till centrumnavet.Vid provkörning upptäcktes vibrationer i bilen vid ca 110 km/h där detta enligt däckfirman berodde på avsaknaden av en centrumring för att centrera bilens fälg mot navet trots att fälg och däck var balanserade där jag tyckte att bultarna i sig själv skulle lyckas med detta vilket de nu inte gjorde.Dessa centrumringar av plast sitter permanent i navet på fälgen och fösvinner inte som jag läst på andra forum eller bara har en påverkan vid fastsättning av denna fälg där det enligt däckfirman räcker med ett hål i vägen för att fälgen ska kunna förflytta sig trots hårt dragna bultar som i sin tur flyttar fälgen om än aldrig så lite och naturligtvis ger upphov till dessa däck vibrationer vid högre farter.Hade inga större vibrationer innan detta däckbyte och är lite förvånad över att dragna koniska hjulbultar inte lyckas centrera eller för den delen hålla kvar fälgen på rätt plats !?.Har förutom denna S70 två andra Volvo bilar i familjen som rullat mycket längre och med hårdare körning som med förvisso original fälgar aldrig skakat det minsta även vid högre farter trots sämre däck !?.Frågan är naturligtvis om dessa centrumringar betyder så mycket som det nu påstås. ?:-/
Senast redigerad av 1 nolimits, redigerad totalt 0 gånger.