Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rampitsch
Hej

Har gått och blivit med 850. En trevlig bil att köra och som bara har gått 15'000 mil, och så är det ju en Volvo.
Men sanningen å säga så har jag aldrig mekat 850 förut, utan bara 240/7407940. Så nu vänder jag mig till er och frågar:

Vad bör man tänka på gällande bilen? Saker som ofta går sönder, vanliga fel, saker som borde bytas mm.

Tacksam för alla tips, då jag inte har så bra koll på denna bilen, ännu.

Bytte idag stift, tändkablar, rotor, fördelare. Nu går den riktigt fint *peppar peppar*. Återstår olja, filter, luftfilter samt bromsar bak.

MVH Rampitsch
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Det som kan vara bra att ha en i reserv är kamaxelgivare dom är ganska vanliga att dom går sönder.

Desutom finns det ett fenom men som är lite drygt, om du tex flyttar bilen 10 och sedans ka du i väg 20min, då kan bilen ha en tendens att inte starta, det du ska göra då är att ha ett batteri med mycke ström i tryckner gaspedalen och sedans ka du nötta tills bilen går i gång har hört att mans ka byta tändstift efter detta skett annnrs så kommer bilen att bli segare att strta.

Det finns äkert någon som kan förklara vad detta beror på antingen *pettsson* eller sparks borde ha ett svar på detta

Hopppas att du kommer bli nöjd med din 850
Användarvisningsbild
av rampitsch
aha, okey. Ja, kan då vara en bra idé att lägga in en sådan i bilen. Ska ju ut på en 500 mil lång resa med bilen + lika tung husvagn ned till Polen, Ungern, Österrike och Tyskland. Då blir man gärna inte stående.

Några fler tips?

MVH Rampitsch
Användarvisningsbild
av Rookkeer
En verkstads handbok är nog inte dumt att ha med och ett packe säkringar man vet aldrig, jag köpte en STOR pack på biltema med säkringar( har inte använt någon än)
Användarvisningsbild
av rampitsch
Japp. Rephandboken är inköpt och ligger i bilen, säkringar finns det så det dräller av dem.

Några speciella reläer man bör ha i reserv?
av Danne69
Kolla rotor etc innan du drar så du ej får haveri som jag fick med min..kamaxelgivaren idag är i aluminium min pajade o det var den gamla o det är tydligen vanligt det med
Användarvisningsbild
av rampitsch
Japp, rotor är bytt och likaså stift samt kablar och fördelarlock.
I veckan som kommer blir det oljebyte samt byte av oljefilter och luftfilter.

Funderar på att åka till skroten i veckan och hämta hem ett bränslerelä och löda pm det. tackar för tipset!

//Rampitsch
Användarvisningsbild
av rampitsch
I morgon blir det till att åka till skroten. Sticker dit efter jobbet, så får vi se om jag hittar något bränslerelä.

Monterade idag bort sidopanelen på förardörren för att byta dörrstoppen i dörren (den som ger dörren sina fasta lägen), då den gamla hade gett upp. Gick nästan smärtfritt, men lite plastskador blidde det, på kåpan som sitter runt öppnaren på insidan. men men, lite spill får man räkna med, får ta och limma det.

Någon annan som råkat ut för att vänster högtalare inte fungerar? Kablarna satt som dem skulle i dörren, får undersöka bakom stereon i veckan, men tänkte om någon hade varit med om samma fel.

//Rampitsch
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]