- sön 30 maj 2010, 22:09
#413869
Har en V70 2,5T -98. Har några frågor om turbon.
1. Fjädern till wastegaten sitter i wastegate klockan antar jag? Är den svår att demontera för att byta fjädern? Och bör man justera stången sedan med ett referens tryck för att säkerställa att den öppnar korrekt?
2. Finns det en inbyggd dumpventil i turbon? Det sitter ju inget på tryckledningen efter turbon iaf och något måste det väl finnas som släpper på trycket när gasspjället stänger?
3. Har någon en sprängskiss på hur turbon ser ut i dessa bilar?
4. Har förstått det som att en trött wastegate fjäder är en vanlig orsak till lågt laddtryck. Är det också vanligt att dumpventilen är defekt så att den öppnar för tidigt?
/Andreas
1. Fjädern till wastegaten sitter i wastegate klockan antar jag? Är den svår att demontera för att byta fjädern? Och bör man justera stången sedan med ett referens tryck för att säkerställa att den öppnar korrekt?
2. Finns det en inbyggd dumpventil i turbon? Det sitter ju inget på tryckledningen efter turbon iaf och något måste det väl finnas som släpper på trycket när gasspjället stänger?
3. Har någon en sprängskiss på hur turbon ser ut i dessa bilar?
4. Har förstått det som att en trött wastegate fjäder är en vanlig orsak till lågt laddtryck. Är det också vanligt att dumpventilen är defekt så att den öppnar för tidigt?
/Andreas